طالبان با خروج آخرین سرباز آمریکا از افغانستان اعلام پیروزی کرد؛ «تشکیل دولت جدید در روز جمعه»

شادی نیروهای طالبان در قندهار پس از خروج آخرین سرباز آمریکا از افغانستان

یک روز پس از خروج آخرین نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان و پایان جنگی ۲۰ ساله که با قدرت گرفتن دوباره طالبان همراه بود، اعضای این گروه سراسر روز سه‌شنبه ۹ شهریور با شلیک‌های هوایی به جشن پرداختند.

ویدیویی که منتشر شده است، نشان می‌دهد نیروهای طالبان در پی برخاستن آخرین هواپیمای نیروی هوایی آمریکا از فرودگاه کابل، وارد این فرودگاه می‌شوند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در نشستی خبری که متعاقب خروج آمریکایی‌ها در فرودگاه برگزار شد، گفت: «امروز روزی تاریخی و اکنون نیز لحظه‌ای تاریخی است. ما به این لحظات افتخار می‌کنیم که توانستیم کشورمان را از دست یک قدرت بزرگ آزاد کنیم».

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز به نقل از یک منبع مطلع بدون انتشار نام او گزارش داد که طالبان روز جمعه این هفته اقدام به تشکیل دولت جدید می‌کند، اما هنوز ترکیب آن مشخص نیست.

بیشتر در این باره: خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان؛ سفارت آمریکا در کابل به حال تعلیق درآمد

طالبان از مردم افغانستان خواسته‌اند که پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، به زندگی عادی خود ادامه دهند و تاکید کرده‌اند که هیچ فرد یا گروهی مزاحم آن‌ها نخواهد شد. با این حال گزارش‌های بسیاری حاکی از خشونت طالبان و انتقام‌گیری آن‌هاست.

سابقه سخت‌گیری‌های شدید این گروه در رابطه با زنان نیز که معتقدند شریعت اسلامی را باید حاکم بر قوانین عمومی کرد، بسیاری را نگران ساخته است. این شرایط باعث شده که در حدود سه هفته اخیر هزاران افغان از کشور خود بگریزند.

شورای امنیت سازمان ملل تقریبا همزمان با خروج آخرین نظامیان آمریکا از افغانستان قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از طالبان می‌خواهد به کسانی که در پی خروج از افغانستان هستند، اجازه دهد تا در امنیت این کشور را ترک کنند.

این قطعنامه اهمیت اجازه کمک‌رسانی به مردم افغانستان، رعایت حقوق بشر، دستیابی به یک توافق سیاسی با گروه‌های دیگر و مبارزه با تروریسم تاکید می‌کند.

بیشتر در این باره: شورای امنیت از طالبان خواست که به مردم اجازه خروج از افغانستان را بدهد

با این حال چین و روسیه به آن رای ممتنع دادند. وزیر خارجه چین به تازگی گفته است که جهان باید «به شکلی مثبت» طالبان را راهنمایی کند.

روز سه‌شنبه همچنین وزارت خارجه هند اعلام کرد که سفیر این کشور در قطر با یکی از رهبران طالبان مذاکره کرده است. این نخستین مذاکره رسمی با طالبان از زمان به قدرت رسیدن دوباره آن‌ها در افغانستان محسوب می‌شود.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه هند، دیدار دیپاک میتال سفیر هند در قطر، با عباس ستانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه، به درخواست طالبان انجام شده است و طرفین در جریان آن درباره امنیت شهروندان هند که در افغانستان به‌سرمی‌برند گفت‌وگو کردند.

این اطلاعیه می‌گوید که آقای میتال همچنین نگرانی خود را درباره استفاده گروه‌های شبه‌نظامی ضد هند از خاک افغانستان برای حمله به هند به اطلاع ستانکزی رسانده و نماینده طالبان به او اطمینان داده که این مسائل به شیوه‌ای مثبت حل خواهد شد.

هند به دلیل روابط طالبان با پاکستان، همواره نگران به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، رادیو آزادی افغانستان و رادیو فردا/س.ن/ک.ر