مقام اقتصادی طالبان با هیئتی ۳۰ نفره با وزیر کشور ایران دیدار کرد

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، از حکومت طالبان خواست در زمینه «تأمین حقابه ایران از هیرمند» تلاش بیشتری بکند و گفت‌وگوهایی نیز با یک مقام طالبان در زمینه «امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم و برقراری شرایط برای بازگشت پناهجویان افغانستان» انجام داد.

این درخواست و گفت‌وگوها در جریان دیدار روز دوشنبه احمدی وحیدی با عبدالغنی برادر آخوند، معاون نخست‌وزیر حکومت طالبان در امور اقتصادی، مطرح شد.

عبدالغنی برادر از ۱۳ آبان ماه در رأس یک هیئت متشکل از ۳۰ مقام طالبان وارد تهران شده و این هیئت قرار است به برخی از استان‌های دیگر ایران نیز سفر کند.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، وزیر کشور ایران در این دیدار گفته است که «مسئله آب بر برنامه میان‌مدت و بلندمدت دو کشور سایه افکنده و باید تلاش شود که این مشکل را برطرف سازیم.»

رابطه دو کشور از بهار امسال بر سر حقابه رود هیرمند در سیستان تیره و تار بوده و اوایل خرداد میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان درگیری رخ داد که باعث کشته شدن دست‌کم یک نیروی ایرانی شد.

ایرنا می‌نویسد که عبدالغنی برادر در این دیدار همچنین گفته است که «مسئله فلسطین زمینه‌ای برای اتحاد و جوامع کشورهای اسلامی است»، اما در بیانیه‌ای که مقر حکومتی طالبان، مستقر در «ارگ ریاست‌جمهوری» کابل در مورد این دیدار منتشر کرده، اشاره‌ای به جنگ اسرائیل و حماس و به موضوع فلسطین دیده نمی‌شود.

بیشتر در این باره: روش حکومت ایران برای مدیریت مسئله مهاجران افغان چیست؟

در این بیانیه اما ذکر شده است که معاون نخست‌وزیر حکومت طالبان در امور اقتصادی از ایران خواسته است تا زندانیان افغانِ متهم به جرایم سبک را از زندان‌ها آزاد کرده و بقیه شهروندان زندانی افغان را به حکومت طالبان بسپارد.

برخی مقام‌های ایرانی از «دو برابر شدن» تعداد افغان‌های مقیم ایران از زمان روی کار آمدن دوبارهٔ طالبان خبر داده‌اند و موضوع ورود فزاینده مهاجران غیرقانونی افغان به ایران و پیامدهای «امنیتی» آن به‌تازگی در میان مقامات و رسانه‌های ایرانی بحث‌برانگیز شده است.