طالبان در مورد «انتقال احتمالی» پایگاه‌های نظامی آمریکا به کشورهای همسایه هشدار داد

گروه طالبان روز چهارشنبه پنجم خرداد با انتشار بیانیه‌ای آمریکا را متهم کرد که پس از خروج نیروهای نظامی خود از خاک افغانستان، در صدد تاسیس پایگاه‌های جدید در کشورهای همجوار در منطقه است.

صدور این بیانیه در شرایطی صورت گرفته است که ایالات متحده خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان را آغاز کرده است. شمار این نیروها در افغانستان بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر برآورد شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌تازگی اعلام کرد که خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان تا روز ۱۱ سپتامبر انجام خواهد شد.

در همین حال، مقامات پاکستانی در واکنش به بیانیه اخیر شبه‌نظامیان طالبان گفته‌اند که تحت هیچ شرایطی به آمریکایی‌ها اجازه نخواهند داد در خاک پاکستان پایگاه نظامی تاسیس و راه‌اندازی کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید گزارش‌های ضدونقیضی مبنی‌بر قصد آمریکا برای ایجاد یک پایگاه نظامی در نزدیکی افغانستان و اجرای عملیات علیه اهداف نظامی منتشر شده است.

این بیانیه همچنین همزمان با افزایش تلاش‌ها برای به نتیجه رساندن مذاکرات صلح بین افغانی (میان دولت افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان) که احتمالا ترکیه میزبانی آن را بر عهده دارد، صادر شده است.

این مذاکرات با حمایت سازمان ملل متحد قرار بود آوریل امسال در ترکیه برگزار شود اما طالبان حاضر به شرکت در این نشست نشد. پاکستان و قطر می‌کوشند تا با تحت فشار قرار دادن طالبان، آن‌ها را وادار به شرکت در نشست ترکیه کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ آ.ت/ ک.ر