گوشی تاشوی هواوی رقیب گوشی تاشوی سامسونگ

هنوز کسی با این گوشی‌ها کار نکرده‌است (گوشی تاشوی هواوی در دستان مدیر تولید این شرکت ریچارد یو؛ بارسلون، ۲۴ فوریه)

تنها چند روز پس از معرفی گوشی تاشوی سامسونگ، شرکت هواوی هم گوشی تاشوی خود را معرفی کرد. اتفاقی که می‌توان آنرا نقطه عطفی در صنعت ساخت تلفن‌های همراه در جهان دانست.

میت ایکس، گوشی تاشوی هواوی

بر خلاف سال‌ها قبل که اپل پیشتاز نوآوری در جهان تکنولوژی بود حالا این شرکت‌های کره‌ای و چینی هستند که در زمینه فناوری‌های تلفن همراه پیشتاز شده‌اند. پس از آنکه سامسونگ گلکسی فولد را که یک گوشی تاشوی است معرفی کرد حالا هواوی هم محصولی را با نام میت ایکس معرفی کرده که هم می‌تواند تلفن همراه باشد هم تبدیل به یک تبلت هشت اینچی شود.

از نظر سخت‌افزار می‌توان گوشی سامسونگ را قوی‌تر دانست. از نظر پردازنده تقریبا هر دو دستگاه وضعیت نزدیکی دارند. سامسونگ دارای پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ است اما هواوی از پرازنده اختصاصی خود با نام کرین ۹۸۰ بهره می‌برد. در زمینه رم اما ساموسنگ ۱۲ گیگابایت رم دارد اما دستگاه هواوی تنها هشت گیگابایت رم را در خود جای داده است. حافظه داخلی محصول تاشوی هواوی ۵۱۲ گیگابایت است.

اندازه صفحه گوشی هواوی در حالت تلفن همراه و تبلت بزرگ تر از سامسونگ است. در حالت موبایل و تبلت گوشی هواوی ۶.۶ و ۸ اینچ و دستگاه سامسونگ ۴.۷ و ۷.۳ اینچ اندازه دارند. طراحی هواوی به‌نظر هوشمندانه‌تر می‌رسد، چرا که در حالت گوشی از هر دو طرف دستگاه به عنوان صفحه نمایش می‌توان استفاده کرد اما در سامسونگ فقط یک طرف دستگاه قابل استفاده است.

گوشی تاشوی جدید هواوی از سیستم فایو جی پشتیبانی می‌کند که تحول آینده در زمینه سرعت اینترنت همراه در جهان است.

گوشی تاشوی سامسونگ

گوشی هواوی در حالت تاشو ضخامت کمتری نسبت به سامسونگ دارد.

این گوشی مجهز به چهار دوربین در پشت خود است. قیمت میت ایکس هم حدود دو هزار ۳۰۰ یورو است که از قیمت حدود دو هزار یورویی سامسونگ فولد بسیار بیشتر است. با توجه به قیمت این گوشی‌ها بنظر می‌رسد سال‌ها زمان نیاز باشد تا اینگونه محصولات قیمتی قابل خرید برای بیشتر مردم جهان پیدا کنند.

چه خبر از نسل پنج؟

با آغاز سال ۲۰۱۹ اخبار زیادی از گسترش فناوری نسل پنج (فایو جی) منتشر می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها هم برنامه خود برای معرفی گوشی‌های فایو جی را اعلام می‌کنند.

شرکت بزرگ سازنده پردازنده‌های جهان، کوالکام هم مودم ایکس ۵۵ را معرفی کرده است. آنگونه که کوالکام اعلام کرده این مودم می‌تواند با سرعت دانلود هفت گیگابیت در ثانیه کار کند و سرعت آپلود اطلاعات توسط آن سه گیگابایت در ثانیه است. اولین تلفن همراه با این مودم در اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه خواهدشد.

شرکت زد تی ای چین هم اعلام کرده گوشی فایو جی‌اش با پردازنده اسنپدارگون ۸۵۵ وارد بازار خواهد شد.

دیگر شرکت چینی یعنی وان پلاس هم خبر داده به زودی گوشی فایو جی خود را وارد بازار خواهد کرد. این گوشی در نیمه دوم سال جاری میلادی وارد بازار می‌شود. محصول جدید وان پلاس ابتدا در بریتانیا و پس از آن آمریکا و اروپا عرضه خواهد شد. این گوشی احتمالا از مودم ایکس ۵۰ استفاده خواهد کرد. محصول کنونی این شرکت با نام وان پلاس شش تی در سال گذشته میلادی در بسیاری از بررسی‌ها، سریع‌ترین گوشی در پلت فرم اندروید معرفی شدند.

سامسونگ و هواوی هم محصولات جدید فایو جی خودشان را معرفی کرده‌اند. اما از محصول فایو جی اپل در سال جاری میلادی خبری در دست نیست. پیش‌بینی می‌شود به دلیل مشکل این شرکت با کوالکام، اپل در تامین مودم فایو جی با مشکل روبه‌رو شده است. اینتل هم گفته است سال آینده میلادی مودم فایو جی خود را وارد بازار خواهد کرد.

آیفون با تراشه پنج‌نانومتری

در سال آینده میلادی اپل قصد دارد تا تراشه آیفون‌هایش را که ای۱۴ نام دارد وارد بازار کند. این تراشه احتمالا انقلابی در زمینه پردازنده‌های موبایل خواهد بود چرا که با لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته خواهد شد.

این تراشه توسط شرکت تی‌اس‌ام‌سی ساخته می‌شود. با این روش جدید پردازنده‌های باریک‌تر با قابلیت‌های بیشتر و مصرف کمتر ساخته خواهند شد.

این تراشه می‌تواند آیفون‌های آینده را قوی‌تر کنند. احتمالا در سال ۲۰۲۰ با این تراشه جدید آیفون گوشی‌های فایو جی خود را هم معرفی خواهد کرد.

قاتل گوشی‌های پرچمدار

شرکت شیائومی یک گوشی جدید را معرفی کرده است که از نظر امکانات و قیمتش می‌توان آن را قاتل گوشی‌های پرچمدارن دانست.

این گوشی می-۹ نام دارد و از پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ و دوربین ۴۸ مگا پیکسلی بهره می‌برد. با این سخت افزار بسیار قوی قیمت می-‌۹ حدود ۵۰۰ دلار است. (در حدود نصف قیمت پرچمداران شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اپل و هواوی).

​دوربین این گوشی در پشت دستگاه سه‌گانه و به ترتیب دارای حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، لنزواید ۱۶مگاپیکسلی و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو است. این گوشی توانسته از وب‌سایت معتبر DxOMark امتیاز بالای ۱۰۷ را در زمینه عکاسی به‌دست آورد؛ که امتیازی بالاتر ازتمام گوشی‌های شرکت اپل است.

این گوشی اولین گوشی در جهان است که از پردازنده جدید هفت نانومتری شرکت کوالکام با نام اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده می‌کند. این پردازنده نسبت به نسل قبلی (۸۴۵) شاهد افزایش سرعت و کاهش مصرف شده است. این گوشی در قوی‌ترین نسخه از رم ۱۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی بهره می‌برد. در نسخه ارزان تر این محصول با قیمت حدود ۴۴۵ دلاری به حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم شش گیگابایت مجهز شده است.

حسگر فراصوتی

تا کنون حسگر‌های اثر انگشتی که در موبایل‌ها و در زیر صفحه نمایش به‌کار رفته‌اند همگی از نوع اپتیکی هستند. اما سامسونگ در سری جدید گوشی‌های تلفن همراه خود از حسگرهای اثر انگشت فراصوتی (اولتراسونیک) در زیر صفحه نمایشگرهایش استفاده کرده است.

ساموسنگ به عنوان اولین شرکتی که ازاین روش استفاده کرده ادعا می‌کند این حسگرها از نمونه‌های دیگر امن‌تر هستند. این فناری جدید از امواج صوت برای ساختن مدل سه‌بعدی اثر انگشت انسان استفاده می‌کند. این فناوری جریان خون را تشخیص می‌دهد و به‌همین با الگو‌های جعلی گول نخواهد خورد. در شرایطی که انگشت دستان مرطوب باشد هم این روش کارایی دارد در حالی که در روش‌های اپتیکالی حسگر عملکرد خود را از دست می‌دهد.

مزیت دیگر این روش باریک بودن حسگر است که تنها دو دهم میلی متر ضخامت دارد.

گفته شده‌است که این فناوری به دلیل تشخیص جریان خون، علاوه بر محاسبه ضربان قلب می‌تواند قند خون را هم اندازه‌گیری کند.

سامسونگ این فناوری را با همکاری شرکت کوالکام توسعه داده است.