رئیس دانشگاه هنر: پوشیدن مقنعه بخشی از نظم است، مثل کراوات زدن غربی‌ها

محمدرضا حُسنایی

رئیس دانشگاه هنر در واکنش به تجمع‌های اعتراضی دانشجویان این دانشگاه به اجباری شدن «مقنعه» در ماه گذشته، این پوشش را «قانون» خواند و گفت مقنعه مانند «کراوات در کشورهای غربی» بخشی از «نظم» است.

محمدرضا حسنایی روز شنبه ۱۷ تیر به خبرگزاری ایلنا گفت: «من به عنوان رئیس دانشگاه هنر می‌گویم قانون است که دانشجو باید مقنعه بپوشد، در غیر این صورت شاید وضعیت پوشش، باعث شود دانشجویان موارد مختلفی دیگری را هم رعایت نکنند.»

او ضمن طرح این ادعا که پوشیدن مقنعه در دانشگاه هنر «اجباری» بوده، به سابقه خود به عنوان «رئیس بسیج دانشگاه هنر» اشاره کرد و گفت وقتی رئیس پیشین دانشگاه اعلام کرد «حجاب» منحصر به مقنعه نیست، با او مخالفت کرده و گفته بود نباید «قانون» را زیر پا بگذارد.

حسنایی درباره دانشجویان ممنوع‌الورود دانشگاه هنر هم تایید کرد که آنها به دلیل «عدم رعایت حجاب» دچار محدودیت شدند و بعد از «تعهد» دادن توانستند برای امتحانات وارد دانشگاه شوند.

رئیس دانشگاه هنر ادعا کرد که این دانشجویان چون قبلا تعهد داده بودند، برای ممنوع‌الورود کردن دوباره آنها به رای کمیته انضباطی «احتیاجی نیست.»

او گفت دانشجویان دختر دانشگاه هنر «قاعده‌ای» ساخته بودند که فقط مقابل در دانشگاه حجاب اجباری را رعایت می‌کردند و داخل دانشگاه «بی‌حجاب» می‌شدند.

بیشتر در این باره: بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر: نه اجبار، نه سرکوب و نه دوشکا دیگر اثر ندارد

روز ۲۴ خرداد حدود ۵۰ دانشجوی دانشگاه هنر در اعتراض به اجباری شدن مقنعه در پردیس باغ ملی این دانشگاه دست به تحصن زدند و سپس شوراهای صنفی دانشجویان کشور از «ضرب‌و‌شتم» شدید دانشجویان متحصن در دانشگاه هنر تهران از سوی رئیس حراست این دانشگاه خبر داد.

این شورا روز ۲۵ خرداد خبر داد که با وجود فشار و تهدید‌های مدوام حراست، دانشجویان هنوز در دانشگاه هستند و اجازه‌ خروج به آنها داده نمی‌شود.

روزنامه شرق در این باره خبر داد ساعتی پس از این تحصن مسالمت‌آمیز دانشجویان، نمایندگان آنها به حراست فراخوانده شدند و رئیس حراست دانشگاه، در این جلسه «که به ‌صورت تلفنی رئیس دانشگاه و مسئول نهاد رهبری هم در آن حضور داشتند»، دانشجویان را «تهدید عجیبی» کرد.

شرق ننوشته بود که این «تهدید عجیب» چه بوده، اما در بیانیه‌ای که «جمعی از دانشجویان دانشگاه مازندران در جهت حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر» نوشته‌اند آمده است که برزویی تهدید کرده بود که دانشجویان را «با دوشکا می‌زنیم.»

روز ۲۷ خرداد، جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر در بیانیه‌ای با اشاره به کشتار معترضان در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» خطاب به مسئولان این دانشگاه گفتند: «میان ما و شما دریایی خون فاصله است.»

آنها در ادامه نوشتند: «ما که حالا نزدیک به یک سالی می‌شود که «ما» شده‌ایم، هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه.»

تعبیر «نه» دانشجویان دانشگاه هنر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر بازتاب فراوان داشت و بسیاری از کاربران با انتشار مجدد آن با این دانشجویان ابراز همبستگی کردند.