تشدید آلودگی هوای تهران؛ استقرار اورژانس در میدان‌های اصلی شهر

همزمان با تشدید دوباره آلودگی هوا در تهران، اورژانس تهران از استقرار خودروهای این سازمان در میادین اصلی شهر خبر داد. بیش از یک ماه از آغاز روند افزایش آلودگی در کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران، می‌گذرد.

به گفته یحیی صالح طبری، سرپرست اورژانس تهران، ناوگان اورژانس شامل چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک دستگاه موبایل کلینیک روز چهارشنبه، ۲۴ آذر، در میدان‌های تجریش، انقلاب، امام خمینی، آزادی و راه آهن مستقر شده‌اند.

در همین حال شرکت کنترل آلودگی هوای تهران روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذر، وضعیت آلودگی را برای همه افراد جامعه «ناسالم» اعلام کرد.

بر اساس این گزارش شاخص کیفیت هوای تهران از عدد ۱۱۶ در روز گذشته به عدد ۱۲۸ رسیده است.

بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا، تهران از ابتدای امسال تاکنون دو روز هوای پاک و ۶ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته، در حالی که تعداد روزهای هوای پاک در تهران در مدت مشابه سال گذشته ۱۵ روز و تعداد روزهای ناسالم نیز تنها دو روز بود.

شاخص آلودگی دی‌ ۹۹ در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران و اصفهان از وضعیت قرمز گذشت و در برخی مناطق به «وضعیت بنفش» به‌ معنای بسیار ناسالم هم رسید.

بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان دلیل بحرانی شدن آلودگی هوا را در زمستان سال گذشته جایگزین شدن سوخت مازوت در نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز اعلام می‌کنند.

با این حال مقام‌های حکومت ایران استفاده از سوخت مازوت را ناگزیر می‌دانند.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، روز ۲۰ آذر از مصرف روزانه حدود ۳۳ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های ایران خبر داده و گفته بود «اگر مازوت نسوزانیم، کشور به خاموشی فرو می‌رود».

در واکنش به این اظهارات اسماعیل کهرم، فعال سرشناس محیط زیست، سخنان آقای عباسی را «ادعاهای بی‌اساس» توصیف کرده و مصرف مازوت در نیروگاه‌های ایران را بسیار بیش از این رقم دانسته بود.