پروندۀ «فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی»؛ یک عضو شورای شهر تهران خواهان شفاف‌سازی شد

ساختمان شهرداری تهران

در حالی که شهردار تهران و سخنگوی او نیمه اول اردیبهشت امسال از کشف فساد «۲۰ هزار میلیارد تومانی» در مجموعه شهرداری و «بازگرداندن» این مبلغ شامل اموال شهرداری خبر داده بودند، یک عضو شورای شهر تهران خواست جزئیات این پرونده اعلام و گزارش ماجرا به شورا ارائه شود.

ناصر امانی در ادامۀ کشمکش میان شورای شهر و شهرداری تهران درباره پرونده‌های فساد، ناصر امانی روز جمعه پنجم خرداد به خبرگزاری ایسنا گفت ۲۰ هزار میلیارد تومان که شهرداری درباره کشف فسادی به این مبلغ خبر داده، به اندازۀ نصف بودجۀ سالانه شهرداری است و این رقم را «عجیب و تکان‌دهنده» خواند.

او با یادآوری این که علیرضا زاکانی وجود چنین فسادی را تأیید کرده است، گفت شهردار باید گزارشی درباره این اتفاق به شورای شهر ارائه دهد یا برای «تنویر افکار عمومی» جزئیات بیشتری از این پرونده را منتشر کند.

شهردار تهران روز ۱۱ اردیبهشت در یک نشست خبری با اشاره به این که «مال شهرداری را برده و خورده‌اند»، مدعی شد که این اموال برگردانده شده است.

علیرضا زاکانی همچنین از «یک مورد دیگر حق شهرداری» خبر داد که باید پس گرفته شود و مبلغش «نصف بودجه امسال» شهرداری است.

یک روز بعد، سخنگوی شهرداری تهران از «کشف تخلفات مالی» چند تن از کارکنان شهرداری خبر داد که پرونده آن به مراجع قضایی و «نهادهای امنیتی» ارسال شده است.

هم‌زمان، مهدی عباسی، دیگر عضو شورای شهر تهران، در صحن علنی فاش کرد که «یکی از اعضای دفتر شهردار تهران» به دلیل اتهامات مالی بازداشت شده است.

او با اشاره به این که پارسال هم چند نفر دیگر در دفتر شهردار دستگیر شده بودند، این سوال را مطرح کرد که این افراد را چه کسانی وارد شهرداری کرده و به آن‌ها «مسئولیت» داده‌اند.

روز دوم خرداد خبرگزاری تسنیم از «برکناری» علیرضا جاوید معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران خبر داد.

این رسانۀ نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نوشت که او هم «اخبار غیر رسمی» را در این باره شنیده‌، اما به شکل رسمی به او اعلام نشده است.