«لغو اسکان» گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در رابطه با حجاب اجباری

گزارش‌های دانشجویی از ایران حاکی است که تعدادی از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به دلیل سر باز زدن از «حجاب اجباری» از سوی مجتمع خوابگاهی این دانشگاه «در یک روز ناگهان» لغو اسکان شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز شنبه ۲۰ خرداد در کانال تلگرامی خود خبر داد که حراست مجتمع خوابگاهی چمران در همدستی با حراست دانشگاه تهران، علاوه‌بر «مدرک‌سازی» علیه دانشجویان هنگام ورود و خروج، سختگیری را «به درون دیوارهای خوابگاه» دختران هم کشانده‌است.

بر اساس این گزارش، پس از پیگیری دانشجویانی که اسکان‌شان لغو شده است مشخص شد این لغو اسکان «به علت حجاب» بوده است.

شوراهای صنفی تصمیم به لغو اسکان شماری از دانشجویان دختر را «یکی از بی‌شرمانه‌ترین» اقدامات مسئولان دانشگاه تهران خوانده و تصریح کرده است: «در مراجعۀ این دانشجویان به مسئولان حراست دانشگاه، مشخص شد که حراست عکس‌هایی از این دانشجویان در هنگام ورود به خوابگاه یا خروج از آن در دست داشته است که نشان می‌دهد حراست خوابگاه و دانشگاه در حال جمع‌آوری و تهیه‌ مدارکی علیه دانشجویان هستند.»

این گزارش می‌افزاید در حالی که مسئولان دانشگاه تهران در جریان اعتراض‌های سال گذشته از نیروهای حراست خوابگاه برای «شناسایی» دانشجویان شرکت کننده در تجمع‌ها استفاده کردند،‌ اکنون در رابطه با سر باز زدن دانشجویان از حجاب اجباری چنین رویه‌ای در پیش گرفته‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور همچنین از افزایش «بی‌سابقۀ» نظارت بر ورود و خروج دانشجویان دختر به مجتمع خوابگاهی چمران خبر داده و نوشته است حراست اجازه ورود بعد از ساعت ۱۰ شب به خوابگاه را به «یک بار در طول ترم» کاهش داده است.

فعالان دانشجویی اعلام کردند علاوه بر رفتار تحقیرآمیز با دانشجویان، این رویه درباره خانواده‌های آنان هم صورت می‌گیرد و در یک مورد بعد از تماس با پدر یکی از دانشجویان، به او گفته شده «گفتیم این‌ها را به شما بگوییم بلکه به غیرت‌تان بر بخورد».

در ادامه گزارش شوراها آمده است که حتی خروج از خوابگاه بعد از ساعت ۱۰ نیز دشوارتر شده و فقط با ارائه بلیت سفر یا در صورت بیماری «به تشخیص پزشک خوابگاه» امکان‌پذیر است و به همین دلیل جان دانشجویان را ممکن است به خطر بیاندازد.

در یک مورد، به مسمومیت یکی از دانشجویان اشاره شده که پزشک خوابگاه با اعزام او به بیمارستان مخالفت کرده و اخیراً مسئولان حراست حتی اجازه تماس با اورژانس را نمی‌دهند و فقط اورژانس مستقر در کوی خوابگاه را خبر می‌کنند.

بر اساس این گزارش، سختگیری‌های جدید در شرایطی اعمال می‌شود که مسئولان خوابگاه چمران از تأمین «ساده‌ترین امکانات رفاهی» ناتوان هستند و دانشجویانی که مشکلات خوابگاه را پیگیری می‌کنند، به «لغو اسکان» تهدید شده‌اند.