نتانیاهو اختیارات لازم را برای تشکیل «دولت وحدت ملی» از کابینه خود دریافت کرد

رهبران اپوزیسیون و نتانیاهو از آغاز حمله حماس بر لزوم تشکیل چنین دولتی برای «تقویت جایگاه سیاسی اسرائیل» تأکید کرده‌اند

سران احزاب هم‌پیمان با دولت اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در یک نشست مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به او اختیارات لازم را دادند تا برای تشکیل دولت وحدت ملی اقدام کند.

این اختیار به مفهوم ورود شماری از احزاب جناح اپوزیسیون به دولت ائتلافی آقای نتانیاهو است.

به گزارش روزنامه «هاآرتص»، حزب لیکود اعلام کرد که «سران همه احزاب در ائتلاف دولت، بدون استثناء، حامی تشکیل دولت اضطراری ملی هستند».

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش راست‌ افراطی «اقتدار یهودی»، در پیامی گفت که او نیز طرفدار وحدت است، حتی با بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو تن از سیاستمداران جناح اپوزیسیون، در حالی که سیاست‌های گذشته آن‌ دو در بروز وضعیت کنونی اسرائیل نقش داشته است».

رسانه‌های اسرائیل پیشتر خبر داده بودند که در پی رایزنی‌های انجام شده میان حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با رهبران برخی از احزاب اپوزیسیون این کشور، «شرایط برای تشکیل یک دولت اضطراری فراهم شده است».

روز چهارم جنگ حماس و اسرائیل به‌روایت عکس‌ها

رهبران اپوزیسیون و آقای نتانیاهو از آغاز حمله حماس به کشورشان بر لزوم تشکیل چنین دولتی برای «تقویت جایگاه سیاسی اسرائیل» و ادارهٔ قوی‌تر جنگ جاری تأکید کرده‌اند.

در پی سخنرانی تلویزیونی دوشنبه‌شب بنیامین نتانیاهو که گفت «اختلافات میان ما و اپوزیسیون تمام شد»، رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که دولت اضطراری وحدت ملی رویدادی شبیه صحنه سیاست اسرائیل پس از بروز جنگ ناگهانی سال ۱۹۷۳ میلادی است.

در جنگ ۵۰ سال پیش هنگامی که گلدا مئیر، رهبر وقت حزب کارگر اسرائیل، نخست‌وزیر بود و اسرائیل هدف حمله غافلگیرکننده ارتش‌های مصر و سوریه قرار گرفت، رهبران وقت حزب اصلی رقیب (که حزب کنونی لیکود وارث آن است) و سایر احزاب اپوزیسیون آن دوره به کابینه دولت خانم مئیر ملحق شدند تا کشورشان را از نظر سیاسی تقویت کرده و همدلی بیشتری در افکار عمومی اسرائیل در راستای پاسخ‌گویی به شرایط جنگی فراهم کنند.

به گزارش رسانه‎‌های اسرائیل، ژنرال بنی گانتس، وزیر دفاع پیشین و رئیس اسبق ستاد کل ارتش اسرائیل که در سال‌های اخیر رهبری یک حزب میانه‌رو را در دست دارد، بیشترین میزان آمادگی را برای ورود به ائتلاف دولت جدید نشان داده است.

بیشتر در این باره: گزارش واشینگتن‌پست از «نقش تهران» در تأمین نیازهای حماس

یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین و رهبر اصلی اپوزیسیون، شرایطی برای ورود حزب خود، یش آتید، به ائتلاف دولت مطرح کرده اما امکان ائتلاف او با آقای نتانیاهو هنوز در ابهام است.

حاخام آریه درعی، دبیرکل حزب مذهبی «شاس»، که حزب او بخشی از ائتلاف کنونی دولت است، روز سه‌شنبه گفت باید سریعاً دولت وحدت ملی تشکیل شود زیرا «نیاز مبرم کشور اسرائیل است» و از دست دادن وقت، خطا خواهد بود.

یاریو لوین، وزیر دادگستری و عضو ارشد حزب حاکم لیکود که طراح اصلی تغییرات قضایی در ماه‌های گذشته بود و با مخالفت شدید بخشی از جامعه اسرائیل روبه‌رو شده بود، روز سه‌شنبه از تشکیل دولت وحدت ملی حمایت کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دیدارهای بنیامین نتانیاهو با بخشی از سران اپوزیسیون در روز سه‌شنبه برای سرعت دادن به روند تشکیل دولت وحدت ملی خواهد بود.

مخالفان سیاسی بنیامین نتانیاهو از آغاز حمله حماس به اسرائیل، به ده ماه اعتراض و تجمع‌های اعتراضی گسترده علیه او پایان داده و نظامیان و مقامات امنیتی پیشین اسرائیل، نیز برخلاف برخی اظهاراتی که در خصوص احتمال عدم خدمت درارتش بیان کرده بودند، برای کمک به پیشبرد امور جنگی، به ارتش پیوسته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اسرائیلی کان، یدیعوت آحرونوت، اسرائیل‌هیوم/ف.ر/ک.ر