سپاه پاسداران از ساخت یک موشک پیشرفته نظامی جدید خبر داد

امیرعلی حاجی‌زاده

در ادامه فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی، در میانه اعتراضات سراسری داخلی و بالاگرفتن تنش‌ها در روابط ایران با غرب، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از ساخت موشک «بالیستیک هایپر‌سونیک پیشرفته» خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، روز پنجشنبه ۱۹ آبان با بیان این‌که این موشک می‌تواند از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند، مدعی شد «تا ده‌ها سال بعد هم فناوری‌ای پیدا نمی‌شود که بتواند با آن مقابله کند».

مقامات و رسانه‌های سپاه هنوز جزئیات مستندی درباره این موضوع منتشر نکرده‌اند، اما این خبر یک روز پس از آن اعلام می‌شود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران در نشست اخیر در وین درباره برنامه هسته‌ای خود هیچ چیز جدیدی ارائه نکرد.

بیشتر در این باره: گروسی: ایران در نشست تازه با آژانس در وین هیچ چیز جدیدی ارائه نکرد

رافائل گروسی همچنین اضافه کرد که «قرار است در چند هفته آینده در سطح فنی دوباره در ایران دیداری برگزار شود».

خبر ساخت موشک جدید در سپاه همچنین کمتر از یک هفته پس از آن اعلام می‌شود که نیروی هوافضای سپاه از پرتاب موشک «قائم ۱۰۰» در یک منطقه کویری در مرکز ایران خبر داده بود.

مقامات نظامی ایران از آن موشک با عنوان «ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای» نام بردند که با استفاده از سوخت جامد عمل می‌کند و پرتاب اخیر آن را هم موفقیت‌آمیز اعلام کردند.

رویدادی که بلافاصله واکنش برخی مقامات دولت ایالات متحده را در پی داشت و این اقدام را «بی‌ثبات‌کننده» و «در تناقض با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل» توصیف کردند.

آنتونی بلینکن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۱۴ آبان نوشت که «ادامه توسعه پرتاب فضایی ایران» «نگرانی قابل‌توجهی» را در خصوص گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند.

مقامات آمریکا و اسرائیل از سال‌ها پیش درباره احتمال نصب کلاهک هسته‎‌ای بر روی موشک‌های بالیستیک توسط جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما جمهوری اسلامی ایران همواره ادعا کرده است که این صنعت را «در چارچوب دفاع مشروع از خود» دنبال می‌کند.

بیشتر در این باره: آمریکا: پرتاب موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تناقض است

مقامات ایران همواره «دانش بومی» را اساس این پیشرفت‌های نظامی و ماهواره‌ای خود عنوان می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نظامی در جهان به همکاری و دانش کره شمالی در خصوص موشک‌های دوربُرد و نقش روسیه دست‌کم در یکی از ماهواره‌هایی که ایران به‌تازگی به فضا فرستاده است، اشاره دارند.

یک مقام آمریکایی شنبه گذشته پس از پرتاب موشک جدید سپاه گفت که واشینگتن از راهکار‌هایی که در اختیار دارد، مانند تحریم و سایر ابزارهای منع اشاعه، برای جلوگیری از افزایش توان موشکی و انتقال فناور‌های دیگران به ایران تلاش خواهد کرد.

جمهوری اسلامی یک روز پس از پرتاب موشک «قائم ۱۰۰»، از ساخت موشک «صیاد ۴» و همچنین افزایش بُرد سامانه دفاع هوایی «باور ۳۷۳» به ۳۰۰ کیلومتر نیز خبر داده بود.

حکومت ایران در حالی دوباره اقدام به نمایش توان نظامی خود کرده که در دو ماه گذشته با موج عظیم و کم‌سابقه‌ای از اعتراضات مردمی در سراسر کشور روبه‌رو شده است؛ اعتراضاتی که در نتیجه سرکوب آن‌ها تا کنون بیش از ۳۰۰ معترض از جمله بیش از ۴۰ کودک کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا؛ ر.ش/ب.ب