سفارت آلمان به سهیلا گلستانی، هنرمند معترض، برای شرکت در رویداد فرهنگی ویزا نداد

سهیلا گلستانی روز نهم آذرماه پارسال پس از انتشار ویدئویی در همراهی با اعتراضات سال گذشته، توسط مأموران امنیتی بازداشت شد

سفارت آلمان در تهران از صدور ویزا برای سهیلا گلستانی، بازیگر و کارگردان تئاتر برای حضور در یک رویداد فرهنگی خودداری کرده است.

موسسه فرهنگی کنستانزا ماکراس (Constanza Macras) روز شنبه ۱۱ آذرماه با «غیرقابل تحمل» و «غیر قابل درک» توصیف کردن این تصمیم سفارت آلمان در اینستاگرام نوشت که خانم گلستانی برای حضور در رویداد «سه روز تا آزادی» به آلمان دعوت شده بود.

در بیانیه این موسسه آمده که سفارت آلمان در تهران به این بازیگر اعلام کرده که دعوتنامه او «قابل باور نیست».

در این رویداد هنرمندان و فعالان مدنی و سیاسی چون پرستو فروهر، مریم پالیزبان، سپهر عاطفی، آزاده اکبری و مینا کشاورز حضور دارند. اما خانم گلستانی تنها فرصت حضور آنلاین در این رویداد فرهنگی را خواهد داشت.

سهیلا گلستانی به همراه حمید پورآذری، کارگردان تئاتر روز نهم آذرماه پارسال، در بحبوحه اعتراضات به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، پس از انتشار ویدئویی در همراهی با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» توسط مأموران امنیتی بازداشت شد.

در این ویدئو تعدادی از هنرمندان تئاتر از جمله خانم گلستانی با لباس سیاه مقابل دوربین حاضر شدند و زنان هنرمند حاضر در این جمع، حجاب اجباری نداشتند.

به دنبال واکنش‌های فراوان به بازداشت این دو هنرمند تئاتر ایران، نیروهای امنیتی آنها را بعد از ده روز به قید وثیقه آزاد کردند.

در طول اعتراضات سراسری سال گدشته که پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، تعدادی از زنان بازیگر سینما و تئاتر با انتشار تصاویری از خود بدون حجاب اجباری با معترضان همراهی کردند.

علاوه بر پرونده‌سازی قضایی برای تعدادی از آنها، وزارت ارشاد ماه گذشته اعلام کرد که ۱۸ بازیگر زن به دلیل ادامه مقاومت در برابر حجاب اجباری یا ادامه اعتراض، «ممنوع‌الکار» شده‌اند.