اعتراض تعدادی از روشنفکران دینی به نبش قبر شمسی اقدسی، شهروند بهایی

عکس تخریب قبرستان بهاییان در شیراز (عکس از آرشیو)

تعدادی از روشنفکران دینی در بیانیه‌ای نبش قبر شمسی اقدسی، شهروند بهایی، را «به‌ شدت تقبیح» و آن اقدامی «خلاف دین و اخلاق» و «ضد ملی» خواندند که «همبستگی ایرانیان را نقض یا تضعیف» می‌کند.

به گزارش وب‌سایت زیتون، نویسندگان این بیانیه ضمن انتقاد از سکوت مسئولان تاکید کردند که «عاملان و آمران چنین حرکت زشتی بایستی شناسایی، دستگیر، به صورت علنی محاکمه و مجازات شوند».

عبدالعلی بازرگان، رضا علیجانی، صدیقه وسمقی، حسن یوسفی اشکوری، سروش دبّاغ، احمد صدری، محمود صدری، حسن فرشتیان، محمّد برقعی، مهدی ممکن، رضا بهشتی معزّ، حسین کمالی، یاسر میردامادی و محمّدجواد اکبرین این بیانیه را امضا کرده‌اند.

جسد شمسی اقدسی، شهروند بهائی روز دوم آبان در منطقه گیلاوند، در اطراف دماوند به خاک سپرده شد اما چهار روز بعد به خانواده‌اش خبر دادند که جسد او در بیابان‌های اطراف جابان در توابع دماوند پیدا شده است.

براساس گزارش‌ها پیش از این نیروهای امنیتی به بهاییان گیلاوند هشدار داده بودند دیگر حق دفن امواتشان را در این شهر ندارند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره ممانعت از دفن شدن تعدادی از شهروندان بهایی در تعدادی از شهرهای ایران از جمله تبریز، کرمان و اهواز منتشر شده است.

سال ۹۳ جامعه جهانی بهاییان خبر داده بود که مقام های محلی قبرستان بهاییان در شهر اهواز را بسته و جلوی آن دیوار کشیده‌اند.

در همین حال مرکز اسناد حقوق بشر سال گذشته خبر داده بود که از تدفین حداقل ۴۴ شهروند بهائی در قبرستان «وادی رحمت» در تبریز جلوگیری شده است.

براساس این گزارش، مسئولین این قبرستان از شست و شو و اجرای سایر مناسک مذهبی بهایی ممانعت به عمل آورده و جسد شهروندان بهایی را پس از چند روز و بدون اطلاع قبلی خانواده در شهر میاندو آب در ۱۷۰ کیلومتری تبریز دفن می کنند.

پس از انقلاب ۵۷ تعداد زیادی از گورستان‌های بهاییان تخریب شده اند. از جمله سال ۹۳ گورستان معروف به گلستان جاوید شیراز تخریب شده بود.

در ۴۰ سال گذشته همچنین صدها بهایی بازداشت و تعدادی از آنان اعدام شده‌اند.

در سال‌های اخیر شهروندان بهایی در ایران به جز بازداشت و دریافت احکام حبس، همواره با محدودیت‌های شغلی، پلمب مغازه‌ها و محرومیت از تحصیل هم مواجه بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ وب‌سایت ‌های زیتون، هرانا و رادیو فردا؛ ا.م /