عدالت برای ایران: غرب محافظت از جامعه مدنی ایران در خارج از کشور را افزایش دهد

تجمع ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در برلین، پایتخت آلمان

سازمان «عدالت برای ایران» با اشاره به افزایش چشمگیر فشارها «بر کلیت جامعهٔ مدنی ایران در تبعید»، از جامعهٔ جهانی به ویژه دولت‌های اروپایی خواست «اقدامات خود را برای محافظت از افراد تحت تهدید» را افزایش دهند.

این سازمان حقوق بشری روز جمعه، ۲۴ فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای همچنین از مری لاولور، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر و آیرین خان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی بیان، خواست «تهدیدات جمهوری اسلامی علیه خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر» را محکوم کنند.

در این بیانیه با بیان اینکه مقامات جمهوری اسلامی «بارها از تریبون‌های رسمی خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر را تهدید کرده‌اند»، آمده است: «این تهدیدات اکنون به سطح خطرناک‌تری رسیده است.»

عدالت برای ایران با اشاره به اقدامات ماه‌های گذشتهٔ نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کرده این موارد «نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی تا چه اندازه در حمله به جامعهٔ مدنی ایران جسور شده‌اند».

جمهوری اسلامی که سابقهٔ حذف فیزیکی مخالفان خود در دوره‌های مختلف تاریخی در داخل و خارج از کشور را دارد، در سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی متعدد خارج از کشور را از طریق فضای مجازی به حذف فیزیکی تهدید کرده یا بر خانواده‌های آنها در داخل کشور فشار آورده است.

در سال‌های گذشته بسیاری از فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران خارج از ایران از جمله در رادیوفردا شواهدی را در این زمینه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

در همین زمینه شبکه ایران اینترنشنال خبر داد که پوریا زراعتی، از مجریان این شبکه، روز جمعه، دهم فروردین، در لندن هدف حمله چند «مرد ناشناس» قرار گرفته است.

این شبکهٔ تلویزیونی در آبان ۱۴۰۱، در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، نیز از تهدید سپاه پاسداران علیه دو تن از خبرنگاران خود خبر داده بود.

بیشتر در این باره: پلیس لندن می‌گوید مظنونان حمله به پوریا زراعتی خاک بریتانیا را ترک کرده‌اند