فرمانده پلیس حکم داد: زورگیرهای بزرگراه نیایش باید همان جا اعدام شوند

عکسی که از زورگیر بزرگراه نیایش در حین سرقت و پس از بازداشت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی روز شنبه خواستار اعدام زورگیرهای بزرگراه نیایش در همان محل وقوع جرم شد تا برای دیگران «درس عبرتی» شوند.

به گزارش خبرگزاری‌ مهر، حسین اشتری روز شنبه، ۲۹ مرداد، در یک نشست خبری ضمن تاکید بر این موضوع گفت که از سال ۱۳۹۷ با افزایش قیمت‌ها آمار سرقت‌ در کشور نیز به یکباره ۳۷ درصد افزایش یافته است.

در ویدئویی که در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای انتشار یافت، یک جوان با یک قمه‌ و در روز روشن دیده می‌شود که در ترافیک بزرگراه نیایش تهران با تهدید راننده زن یک خودروی ۲۰۶ اقدام به سرقت از او کرده و سپس با پای پیاده فرار می‌کند.

پلیس آگاهی تهران بزرگ روز ۲۷ مرداد ضمن اعلام خبر بازداشت این سارق گفت که او به صد فقره سرقت اعتراف کرده است.

روزنامه همشهری بعدتر در مصاحبه‌ای که از این سارق منتشر کرد، او را تبعه افغانستان معرفی کرد.

اما فرمانده کل انتظامی در حالی بر ضرورت اعدام این زورگیر تاکید کرده است که تاکنون دستگاه قضایی کشور حکمی در این باره صادر نکرده است. همچنین بر اساس قانون مجازات اسلامی حکم زورگیری اعدام تعیین نشده است.

در قانون مجازات اسلامی، جرمی تحت عنوان زورگیری و اخاذی وجود ندارد، اما بر اساس ماده ۶۶۹ این قانون «هرگاه کسی دیگری را به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی تهدید کند... به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»

پیش از این نیز دادستان مرکز خراسان رضوی ۲۳ تیر از قضات خواسته بود که در مورد جرائم سرقتی که شروط صدور حکم حد (قطع دست) را دارند «بر اساس قانون و شرع و بدون توجه به هیاهوهای خارجی، رای به قطع دست و حتی اعدام دهند».

تاکید بر تشدید مجازات‌های سرقت از سوی مقامات ایران در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مسئولان و کارشناسان، فشارهای اقتصادی و افزایش نرخ تورم و بیکاری را از عوامل اصلی افزایش آمار دزدی در ایران می‌دانند.