بازداشت دو نفر در ارتباط با سرقت سنگ قبر در بهشت‌ زهرای تهران

فرمانده انتظامی ویژه شهر ری در جنوب تهران روز شنبه، ۲۱ اسفند، اعلام کرد که دو نفر را در ارتباط با سرقت سنگ قبرهای بهشت زهرا بازداشت کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دوستعلی جلیلیان، در زمان بازداشت از خودروی وانت این افراد «چهار سنگ قبر گران‌قیمت و مرغوب» پیدا شده و آن‌ها به ۱۰ فقره سرقت سنگ قبر اعتراف کرده‌اند.

سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، پیشتر در اواخر دی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از ایجاد «انتظامات سنگ مزار» برای کاهش آمار سرقت در این قبرستان خبر داده بود.

آقای غضنفری در ادامه دلیل افزایش آمار سرقت سنگ قبر در بزرگ‌ترین آرامستان تهران را بالا رفتن قیمت این سنگ‌ها در سال‌های گذشته اعلام کرده و گفته بود: «در حال حاضر سنگ زیر ۵ میلیون تومان نداریم.»

روزنامه آرمان در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، درباره افزایش آمار سرقت سنگ قبر در بهشت زهرا منتشر کرده بود، به نقل از منابع آگاه از وجود «باندهای» دزدی، سنگ‌تراشی و فروش خبر داده بود.

بر اساس این گزارش گرایش به خرید «سنگ‌های دست دوم» یعنی سنگ‌های تعویض‌شده از سوی خانواده متوفیان با موارد جدید در سال‌های اخیر افزایش یافته‌ است.

پلیس پیشگیری تهران اواخر اردیبهشت ۱۳۹۹ از بازداشت شاگرد یک مغازه در نزدیک بهشت زهرا خبر داده و گفته بود که او پس از سرقت با آماده‌سازی دوباره آن‌ها را با پنج برابر قیمت در شهرهای دیگر می‌فروخته است.

در سال‌های گذشته همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی، گزارش‌های متعددی از سرقت‌‌ در حوزه‌های مختلف در ایران گزارش می‌شود که از آن جمله می‌توان به سرقت تاسیسات شهری، جاده‌ای و راهنمایی و رانندگی اشاره کرد که علاوه بر خسارت‌های مالی موجب به خطر انداختن جان شهروندان نیز می‌شود.