تابستان امسال رکورد جهانی بالاترین دمای ثبت‌شده را شکست

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که نیم‌کره شمالی زمین امسال گرم‌ترین تابستان ثبت‌شده را تجربه کرد و این فصل مرگبار را در حالی به پایان می‌رساند که در ماه اوت نیز یک رکورد به ثبت رسید.

این سازمان به همراه آژانس اروپایی تغییرات آب و هوایی کوپرنیک روز چهارشنبه گفت که ماه گذشته میلادی نه تنها گرم‌ترین ماه اوت بوده که با تجهیزات مدرن به ثبت رسیده، بلکه پس از ژوئیه امسال دومین ماه در فهرست داغ‌ترین ماه‌هایی است که دانشمندان تاکنون دمای آن را اندازه‌گیری کرده‌اند.

ماه اوت امسال حدود ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ درجه فارنهایت) گرم‌تر از میانگین دوران پیشاصنعتی بود. این آستانه‌ای است که جهان سعی می‌کند از آن عبور نکند، اگرچه دانشمندان بیشتر نگران افزایش دما در طول دهه‌ها هستند، نه صرفا در یک ماه.

بر اساس گزارش این دو نهاد بین‌المللی، اقیانوس‌های جهان که بیش از ۷۰ درصد سطح زمین را دربرگرفته‌اند، طی این فصل به دمای حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد (۶۹.۸ فارنهایت) رسیدند که گرم‌ترین دمای ثبت‌شده اقیانوس‌هاست.

در این حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به موج گرما و تاثیرات گسترده آن هشدار داد که تخریب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی تازه شروع شده است.

بر اساس گزارش آژانس کوپرنیک، سال ۲۰۲۳ تاکنون پس از سال ۲۰۱۶، گرم‌ترین سال ثبت‌شده بوده است.

همچنین هواشناسی دانشگاه مین در ایالات متحده نیز اعلام کرده که دمای هوا در سپتامبر امسال تا الان بالاتر از درجه گرمای ثبت‌شده در این وقت سال بوده.

دانشمندان دلیل گرم شدن هوا را اقدامات انسان‌ها می‌دانند که با سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی این شرایط را به وجود آورده‌اند.

در عین حال پدیده طبیعی «ال نینو» نیز به این وضعیت دامن زده است، پدیده‌ای که معلول گرم شدن بخش‌هایی از اقیانوس آرام است و خود به تغییر دما در سراسر جهان منجر شده است. معمولا پدیده «ال نینو» که اوایل امسال شروع شد، موجب افزایش دمای جهان می‌شود، اما امسال تاثیر آن از همیشه بیشتر بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر