هزاران معترض در گرجستان خواستار عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شدند

تجمع اعتراضی روز یک‌شنبه، ۲۰ فروردین، در مقابل پارلمان گرجستان

هزاران نفر از مخالفان حزب حاکم گرجستان روز یک‌شنبه ۲۰ فروردین برای آزادی زندانیان سیاسی و به‌نشانهٔ حمایت از تلاش برای پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا راهپیمایی کردند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در این تجمع اعتراضی که در راهپیمایی «با هم در اروپا» نام داشت و در مقابل پارلمان گرجستان در تفلیس برگزار شد، لوان خابیشویلی، رهبر حزب «جنبش ملی متحد» (UNM)، سخنرانی کرد و گفت که خواسته‌های معترضان شامل «آزادی زندانیان سیاسی و اجرای اصلاحات» است.

حزب «جنبش ملی متحد» توسط رئیس‌جمهور سابق گرجستان، میخائیل ساکاشویلی، تأسیس شده است. او اکنون زندانی است و وضعیت سلامتی خوبی ندارد.

چند روز پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، گرجستان به همراه اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست دادند.

رهبران اتحادیه اروپا در ماه ژوئن به اوکراین و مولداوی وضعیت نامزدی رسمی اعطا کردند، اما گفتند گرجستان باید نخست زندانیان سیاسی را آزاد کند و اصلاحات سیاسی انجام دهد.

حزب حاکم کنونی در گرجستان حزب «رؤیای گرجی» نام دارد. «رؤیای گرجی» ائتلافی از گروه‌های سیاسی است که با پشتیبانی مالی و رهبری بیدزینا ایوانیشویلی تشکیل شده است. او در دهه ۱۹۹۰ در روسیه میلیاردها دلار به‌دست آورد و سپس به گرجستان بازگشت.

«رؤیای گرجی» با اتهامات متعددی مبنی بر عقب‌نشینی از دموکراسی، زندانی کردن مخالفان، ساکت کردن رسانه‌های مستقل، همکاری مخفیانه با کرملین و خارج کردن کشور از مسیر عضویت در اتحادیه اروپا مواجه است.

بیشتر در این باره: عقب‌نشینی دولت در گرجستان و نگاه ایرانیان