کشته شدن «سه شهروند» بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در یک روستای شهرستان چابهار

iran

رسانه‌های حقوق بشری می‌گویند «سه شهروند جوان به اشتباه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در روستای بلینگی در بخش پیرسهراب شهرستان چابهار کشته شدند».

این در حالی است که رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران این شهروندان را از اعضای گروه «جیش‌ العدل» معرفی می‌کنند.

رسانهٔ «حال‌وش» که اخبار سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد نوشت در آخرین ساعات روز چهارشنبه ۱۱ مهر دو «نوجوان» به نام‌های شهاب جدگال، عامر رامش و «یک نوجوان دیگر» که هر سه «حدود ۱۸ سال» سن داشتند، با تیراندازی نیروهای نظامی کشته شدند.

بر اساس این گزارش، «نیروهای انتظامی پس از درگیری مسلحانه با سرنشینان یک خودرو در مقابل یک مغازه در روستای بلینگی و فرار افراد مسلح از پشت ساختمان، به اشتباه این شهروندان را در مغازه هدف قرار دادند».

بیشتر در این باره: چند مأمور نظامی و انتظامی دیگر در دو حمله در سیستان و بلوچستان کشته شدند

کمپین فعالین بلوچ نیز نوشت بر اثر «اصابت آر‌پی‌جی» و شلیک «سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین» علاوه بر کشته شدن این سه نفر، دو شهروند دیگر نیز مجروح و تعدادی نیز بازداشت شدند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر با «تروریست» نامیدن افراد کشته‌شده مدعی شد که آن‌ها وابسته به گروه «جیش العدل» بودند.

این رسانه و دیگر خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی بدون ذکر مکان دقیق حادثه و ارائه جزئیات اعلام کردند پس از «درگیری چند ساعته»، «تیم اصلی طراح» حمله به مأموران نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی در نیکشهر «متلاشی»‌ شد.

به نوشته خبرگزاری‌های داخلی، روز ۱۰ مهر در منطقه بنت شهرستان نیکشهر و پس از برگزاری مراسم «جشن عاطفه‌ها» در مدرسه محسنین شیخان بنت، حمله افراد مسلح ناشناس به سمت خودرو مأموران انتظامی در این محل، منجر به کشته شدن چهار نفر و مجروح شدن دو نفر شد.

بیشتر در این باره: چند عضو نیروهای نظامی و انتظامی ایران در سیستان و بلوچستان کشته شدند

خبرگزاری تسنیم نام‌ افراد کشته‌شده این حمله را پرویز کدخدایی، فرمانده سپاه بنت، یوسف شیرانی، رئیس شورای شهر بنت، و جواد ساداتی و مجیب بلوچی، هر دو سرباز وظیفه سپاه، اعلام کرد.

بنابر این گزارش، هر چهار جان‌باختهٔ این واقعه از اهالی اهل سنت همین منطقه بودند.

در چند روز اخیر، گزارش‌هایی از حمله افراد مسلح به پرسنل نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی و پاسگاه‌ها در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان منتشر شده است که رسانه‌های داخلی ایران مسئول این حملات را گروه «جیش‌ العدل» معرفی می‌کنند.

این گروه شبه‌نظامی و مخالف حکومت ایران از سوی جمهوری اسلامی و چندین دولت غربی از جمله آمریکا «سازمانی تروریستی» شناخته می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، حال‌وش، کمپین فعالین بلوچ و رادیو فردا/پ.م/ک.ر