شهرداری توکیو برای تشویق ازدواج و بچه‌دار شدن اپلیکیشن راه‌اندازی می‌کند

براساس آمارهای وزارت بهداشت ژاپن، نرخ تولد به نازل‌ترین رقم در تاریخ این کشور کاهش یافته است

شهرداری پایتخت ژاپن ابتکار جدیدی با نام «توکیو فوتاری استوری» به خرج داده است که هدف آن به‌هم رساندن زوج‌ها (فوتاری در زبان ژاپنی) در کشوری است که «هوتاری» (به معنای تنها زندگی کردن) بیش از پیش مرسوم شده است.

در حال حاضر شهرداری توکیو وبسایتی دارد که به علاقمندان به پیدا کردن شریک زندگی، اطلاعات کلی و مشاوره ارائه می‌دهد. ولی علاوه بر این، در حال توسعه اپلیکیشنی برای فراهم کردن زمینه آشنایی و دیدار زوج‌های علاقمند است.

یک مقام شهرداری توکیو روز پنجشنبه ۱۷ خرداد ابراز امیدواری کرد که این اپلیکیشن در اواخر سال جاری از طریق اینترنت و همچنین تلفن‌ همراه در دسترس قرار بگیرد.

جزئیات کار این اپلیکیشن هنوز مشخص نیست. رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که علاقمندان به استفاده از این اپ باید با ارائه مدارکی نظیر تصدیق رانندگی هویت خود را ثبت کنند، برای تائید درآمد برگه‌های مالیاتی خود را ارائه داده و با امضا پرسشنامه‌ای تضمین دهند که برای ازدواج آمادگی دارند.

مقامات شهرداری توکیو از اظهارنظر در مورد این نکات امتناع کرده‌اند.

ضریب ازدواج در ژاپن رو به کاهش است و براساس آمارهای وزارت بهداشت این کشور که روز چهارشنبه منتشر شد نرخ تولد به نازل‌ترین رقم در تاریخ ژاپن کاهش یافته است.

تعداد ازدواج که در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰۵ هزار مورد بود در سال گذشته به حدود ۴۷۵ هزار و در همين بازه زمانی تعداد تولدها نیز از حدود ۷۷۱ هزار به ۷۲۷ هزار مورد کاهش یافته است.

بیشتر در این باره: در اوایل قرن بیست و پنجم، نام خانوادگی همه ژاپنی‌ها ممکن است «ساتو» شود

رسانه‌های ژاپن در گزارش‌های خود گفتند که این اپلیکیشن جدید ممکن است قد متقاضیان، شغل و میزان تحصیلات آن‌ها را بپرسد. ولی مقامات شهرداری توکیو می‌گویند در مورد هیچ‌یک از این موارد هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

در سطح ملی، دولت ژاپن برای حل مشکل جدی کمبود نیروی کار و تشویق زنان به بازگشت به کار وعده داده که به خانواده‌های دارای فرزندان خردسان کمک هزینه می‌دهد و از کودکستان‌ها حمایت مالی خواهد کرد.

علاوه بر این، دولت در سال‌های گذشته تا حدی از سختگیری‌های قوانین مهاجرت کاسته تا ورود نیروی کار خارجی را تشویق کند.

در دهه هفتاد میلادی که دوران رونق تولد بود سالانه بیش از دو میلیون کودک در ژاپن متولد می‌شد. همچون بسیاری از جوانان در سایر کشورهای جهان تمایل به ازدواج و بچه‌دار شدن در نسل جدید ژاپن رو به کاهش است.

برخی معتقدند که قوانین و سنت‌های کار در ژاپن کارمندان را وادار می‌کند که ساعات طولانی را در محل کار سپری کنند و بنابراین جوانان برای آشنایی با دیگران فرصت چندانی ندارند. برخی دیگر می‌گویند که هزینه بزرگ کردن بچه ها بسیار زیاد است.

شهرداری توکیو درعین حال برنامه‌هایی ترتیب می‌دهد که افراد مجرد می‌توانند با یکدیگر آشنا شوند، زوج‌ها در مورد ازدواج و زندگی مشترک مشاوره دریافت می‌کنند و از ماجراهای اولین دیدار عشاق نیز ترانه و یا داستان‌های کارتونی ساخته می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر