فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان به کار خود در این کشور پایان داد

ژنرال اسکات میلر (سمت چپ) از سه سال پیش فرماندهی نیروهای آمریکا و ناتو را در افغانستان برعهده داشت.

فرمانده ارشد ایالات متحده در افغانستان روز دوشنبه ۲۱ تیرماه در مراسمی در کابل، پایتخت افغانستان، منصب خود را به مقامی دیگر واگذار کرد؛ اقدامی که به عنوان گامی دیگر در جهت نزدیک شدن آمریکا به پایان جنگ ۲۰ ساله خود در این کشور ارزیابی می‌شود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شورشیان طالبان همچنان در حال تصرف قلمرو بیشتری در سراسر خاک افغانستان هستند.

ژنرال اسکات میلر که از سال ۲۰۱۸ به عنوان فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان خدمت می‌کرد، پست خود را به فرانک مک‌کنزی، ژنرال چهارستاره نیروی دریایی و رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سپرد.

بنابر این گزارش، ژنرال مک‌کنزی قرار است از مقر خود در شهر تَمپا در ایالت فلوریدا آمریکا مسئولیت حملات هوایی در دفاع از نیروهای دولت افغانستان را تحت شرایط خاص برعهده بگیرد.

شرایطی که ممکن است از چنین حملات هوایی استفاده شود مشخص نیست و همچنین اعلام نشده است که فرانک مک‌کنزی چه مدت هدایت این عملیات را در دست خواهد داشت.

واگذاری پست ژنرال اسکات میلر، در یکی از پایگاه‌های شدیداً محافظت‌شده در مرکز شهر کابل و در زمانی انجام شد که حملات طالبان در جبهه‌های مختلف ادامه دارد.

نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان که تأمین و پشتیبانی آن‌ها تاکنون بیشتر از سوی ایالات متحده و ناتو صورت گرفته است، در برخی از مناطق کشور مقاومت کرده‌اند اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نظر می‌رسد که اکثر آن‌ها جبهه‌های نبرد را رها کرده‌اند.

بیشتر در این باره: پناه آوردن نیروهای مرزبانی افغانستان به ایران در پی حمله طالبان؛ درخواست کمک کابل

گروه طالبان در هفته‌های اخیر چند منطقه استراتژیک به ویژه در مرزهای ایران، ازبکستان و تاجیکستان را تصرف کرده‌اند.

افراد طالبان هم‌اینک بیش از یک سوم از ۴۲۱ وُلسوالی‌ها (شهرستان‌ها) و مراکز شهرستان افغانستان را تحت کنترل خود دارند.

با عزیمت ژنرال اسکات میلر، یک دریادار دو ستاره مستقر در سفارت آمریکا در کابل نظارت بر ارتش ایالات متحده در تأمین امنیت حضور دیپلماتیک آمریکا در پایتخت افغانستان، از جمله دفاع از فرودگاه کابل، را برعهده خواهند داشت.

در حالی که واشینگتن نمی‌گوید چه تعداد نیرو قرار است در افغانستان باقی بماند، در یک بیانیه سنتکام، که بیش از یک هفته پیش منتشر شد، آمده بود که خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، ۹۰ درصد تکمیل شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تأکید کرده است که ایالات متحده همچنان از طریق کمک‌های بشردوستانه در امور افغانستان درگیر خواهد بود. ایالات متحده همچنین متعهد شده است تا سالانه ۴.۴ میلیارد دلار برای تأمین بودجه نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۴ هزینه کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/پ.پ/ک.ر