ژنرال ارشد آمریکایی در بحبوحه نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل سفر کرد

ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده

پنتاگون روز پنج‌شنبه اعلام کرد که فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده، سنتکام، به منظور گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی درباره تهدیدات امنیتی به اسرائیل سفر کرده است.

سفر ژنرال اریک کوریلا در بحبوحه نگرانی‌ها از واکنش تلافی‌جویانه تهران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق انجام گرفته است، حمله‌ای که به کشته شدن ۷ افسر سپاه پاسداران منجر شد.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت که ژنرال کوریلا در اسرائیل با رهبران ارتش این کشور درباره «تهدیدات امنیتی کنونی در منطقه» گفت‌‌وگو می‌کند.

آقای رایدر عنوان کرد که زمان این سفر از پیش‌ برنامه‌ریزی‌شده «به دلیل تحولات اخیر» به جلو افتاد.

روز چهارشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده بود که اسرائیل «باید تنبیه شود و خواهد شد». اما متعاقب این سخنان، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، تاکید کرد که تعهد واشینگتن نسبت به تامین امنیت اسرائیل «آهنین» است.

در این حال لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو داشت که در جریان این مکالمه آقای گالانت تصریح کرد که «حمله مستقیم ایران واکنش مناسب اسرائیل علیه ایران را به دنبال خواهد داشت».

وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که وزرای دفاع دو کشور درباره «آمادگی برای حمله ایران به کشور اسرائیل» گفت‌وگو کرده‌اند و افزود که یوآو گالانت خاطرنشان ساخته که اسرائیل حمله ایران به خاک خود را برنخواهد تافت.

پنتاگون نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد که آستین در تماس با گالانت بر «حمایت آهنین ایالات متحده از اسرائیل در برابر تهدیدات فزاینده ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه» تاکید کرده است.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که آقای آستین به آقای گالانت اطمینان داده که اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات ایران می‌تواند کاملا روی حمایت ایالات متحده حساب کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر