ستاد انتخابات: امسال هم فقط انتخابات شورا در برخی شهرها الکترونیکی برگزار می‌شود

بنا بر اعلام ستاد انتخابات ایران، انتخابات پیش ‌روی ریاست جمهوری هم‌چنان به‌صورت دستی برگزار خواهد شد و تنها در انتخابات شوراها، آن هم به جز در تهران و برخی مراکز استان‌ها از صندوق‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور،‌ روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، تعداد صندوق‌های الکترونیکی مورد استفاده در انتخابات شوراها را حدود ۳۳ هزار مورد اعلام کرد.

به گفته آقای عرف در گذشته، بدون صندوق الکترونیک هم ۲۴ مرحله از ۲۵ مرحله کلی انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شد و اولین بار در انتخابات اسفند ۹۸ مرحله آخر هم الکترونیکی و با استفاده از صندوق برگزار شده است.

برگزاری الکترونیکی انتخابات سال‌ها است که در ایران محل اختلاف دولت، مجلس و شورای نگهبان است.

با وجود اصرار دولت و مجلس بر برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی، شورای نگهبان به دلیل آن‌چه «تردید در امنیت سیستم انتخابات الکترونیکی» عنوان می‌کند، تاکنون با این موضوع مخالفت کرده است.

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات ایران، پیشتر در بهمن ۹۹ با اشاره به «ایرادهایی مبنی بر عدم تطبیق و صدق کلی در مجمع» گفته بود که این طرح به انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد رسید.

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در بهمن‌ماه ۹۸ با تاکید بر لزوم برگزاری الکترونیکی انتخابات در سخنانی مناقشه‌انگیز گفته بود که «افغانستان هم این کار را کرد.»

آقای روحانی در ادامه افزوده بود: «مردم رای را روی کاغذ می‌نویسند، توی صندوق می‌اندازند، فردی آن رای را می‌خواند و فرد دیگری آن را علامت می‌زند و البته معلوم نیست این فرد چه می‌خواند و آن یکی کجا را علامت می‌زند، هم این که علامت زدند در پایان، نوبت به تجمیع آرا می‌شود که چه بساطی پیش می‌آید که باید همه آنجا مراقب باشیم.»

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر، روستا و عشایر به صورت همزمان ۲۸ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.