انتشار اخباری از قطع درختان در مجموعه سعدآباد؛ «تعداد درختان کم نبود»

از جمله تصاویر منتشرشده از قطع درختان در مجموعه سعدآباد تهران

پس از ماجرای قطع تعدادی از درختان خیابان ایتالیا در تهران که از سوی شهرداری تکذیب شد، وب‌سایت سلامت‌نیوز از قطع شماری از درختان مجموعه سعدآباد در این شهر خبر می‌دهد.

این وب‌سایت با انتشار تصاویری از درختان قطع‌شده در مجموعه تاریخی سعدآباد در شمال تهران نوشت: «تعداد این درختان کم نبوده است.»

سلامت‌نیوز با طرح این پرسش که «چه کسی می‌تواند دستور قطع درختان سعدآباد را داده باشد»، از شورای شهر تهران خواسته این مسئله را بررسی کند.

دست‌کم یک خبرنگار حوزه محیط زیست در ایران نیز این خبر را در حساب کاربری خود منتشر کرده است.

مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد، با مساحتی بیش از ۱۱۰ هکتار در شمال شهر تهران دارای چند هکتار جنگل طبیعی، قنات‌، باغ‌، گلخانه‌ و خیابان است.

چند سال پیش نیز شماری از درختان در مجموعه سعدآباد تهران برای ساخت یک گالری رستوران قطع شد و مسئولان میراث فرهنگی این اقدام را چنین توجیه کردند که درختان یادشده «خودروی عرعر، مزاحم و آفت‌زا» بودند.

در روزهای گذشته نیز انتشار تصاویر قطع دست‌کم چهار اصله درخت در خیابان ایتالیا در تهران به انتقادهایی گسترده در فضای مجازی دامن زد.

در حالی که شاهدان عینی و اهالی محل می‌گفتند دست‌کم یکی از این درختان «زنده» بود، شهرداری منطقه شش اعلام کرد دو اصله از آنها کاملا «خشک» بود و با قطع آنها «رفع خطر» شد.

به گفته حسن اختردانش، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه شش شهرداری تهران، شاخه‌های خشک و خطرناک دو اصله درخت «نیمه‌جان» دیگر نیز «هرس و سربُری» شد.

با آن که در قوانین جمهوری اسلامی مجازات‌هایی از جمله زندان برای قطع بی‌رویه درختان پیش‌بینی شده، گه‌گاه اخباری در این زمینه منتشر می‌شود و نتیجه این پرونده‌ها نیز به اطلاع عموم نمی‌رسد.

همچنین تاکنون خبری منتشر نشده است که نشان دهد مسئولان شهرداری‌ها برای جبران قطع درختان سالخورده و خشک، در همان محل یا محلی دیگر نهال کاشته‌اند.