گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و مکرون در مورد «لزوم پاسخگو کردن روسیه»‎

از راست: می، ترامپ، مکرون، رهبران بریتانیا، آمریکا و فرانسه در دیداری ماه مه ۲۰۱۷

روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم دست‌زدن به اقدامی که به پاسخگو کردن مسکو در جریان «حمله شیمیایی» به جاسوس سابق روس در بریتانیا بیانجامد، تاکید کرده‌اند. غرب، دولت روسیه را در جریان «حمله» با «عامل اعصاب» به جاسوس سابق، مقصر می‌داند.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید در پی گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و امانوئل مکرون منتشر کرده، آمده است که دو طرف بر حمایت خود از لندن «در جریان استفاده روسیه از سلاح شیمیایی علیه شهروندان در خاک بریتانیا» تاکید کرده‌اند. این بیانیه افزوده است دو طرف «در مورد لزوم دست‌زدن به اقدامی که روسیه را پاسخگو کند، توافق کرده‌اند».

مقام‌های بریتانیایی می‌گویند سرگئی اسکریپال، و دخترش، که ساکن بریتانیا هستند، توسط عامل اعصاب ساخت شوروی سابق به نام «نوویچک» هدف سوءقصد قرار گرفته‌اند. لندن انگشت اتهام در جریان این «حمله» را به سوی دولت روسیه گرفته‌است. مسکو این اتهام‌ها را رد کرده، اما مسمومیت آقای اسکریپال به تنش‌هایی در روابط دو طرف انجامیده‌است. یکی از این تنش‌ها اخراج ۲۳ دیپلمات روس از بریتانیا و واکنش مشابه روسیه به آن است.

با وجود آن‌که طی روزهای گذشته کشورهای غربی و متحدان بریتانیا اظهار داشته‌اند لازم است به این «حمله» واکنش نشان داد، و در گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و مکرون نیز بر «پاسخگو کردن» روسیه تاکید شده، اما مشخص نیست غرب اقدام جامعی را در نظر گرفته‌است یا نه.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید در این گفت‌وگوی تلفنی، مکرون به‌عنوان نماینده‌ای از سوی قدرت‌های اروپایی، نگرانی خود را مورد وقایع مربوط به مسمومیت اسکریپال و دخترش بیان کرده‌است. در عین حال این گفت‌وگو نشان می‌دهد اروپا در حال برنامه‌ریزی برای دست‌زدن به یک واکنش جامع است و خواستار حمایت ایالات متحده. به گفته واشینگتن‌پست بیانیه اخیر کاخ سفید «واضح‌ترین» از این دست در واکنش به جریان «حمله شیمیایی» در شهر سالزبری‌ست.

از سوی دیگر وب‌سایت هیل و شبکه انگلیسی‌زبان صدای آمریکا می‌گویند در بیانیه کاخ سفید، به اقدام مشخصی اشاره نشده‌است. در عین حال وب‌سایت هیل یادآوری کرده که این بیانیه یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ولادیمیر پوتین منتشر شده‌است؛ «گفت‌وگویی که در جریان آن رئیس‌جمهوری آمریکا پیروزی پوتین را تبریک گفته ولی صحبتی از جریان حمله شیمیایی و یا دیگر تنش‌های موجود بین دو کشور نکرده است».

آقای ترامپ روز گذشته، پس از انتقادها به این تماس تلفنی، به آن واکنش نشان داد و از آن دفاع کرد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توئیتر خود نوشته‌است: من با (ولادیمیر) پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تماس گرفتم تا به او پیروزی‌اش در انتخابات را تبریک بگویم (در گذشته اوباما نیز با او تماس گرفته بود). رسانه‌های جعلی از این بابت عصبانی شده‌اند، چرا که خواسته آنها این بود که من با او تند بر خورد کنم. آنها در اشتباه هستند. روسیه را همراه خود داشتن خوب است نه بد.

دونالد ترامپ، پیش از این، با نخست‌وزیر بریتانیا نیز در مورد مسمومیت اسکریپال و دخترش، گفت‌وگو کرده بود. در پی آن گفت‌وگو، کاخ سفید بیانیه‌ای منتشر کرده و از دولت روسیه خواسته بود به پرسش‌های موجود در مورد این رخداد «پاسخ روشنی» دهد: «این‌که چگونه این سلاح شیمیایی، که در روسیه تولید شده بود، در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفته‌است».

با استفاده از واشینگتن‌پست، وی‌او‌ای، هیل، رادیو فردا|ت.ت|خ.ک|