ترامپ می‌گوید فعلا نیازی به برگزاری مانور مشترک نظامی با کره جنوبی نیست

کاخ سفید روز چهارشنبه هفتم شهریور اعلام کرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که او روابط بسیار خوبی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دارد و فعلا دلیلی وجود ندارد که مبالغ هنگفتی پول صرف انجام مانور مشترک نظامی با کره جنوبی بشود.

در بیانیه کاخ سفید که در حساب کاربری توییتر دونالد ترامپ منتشر شده، آمده است: رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که چین فشار عظیمی بر کره شمالی وارد می کند، اما در همین حال پکن کمک‌هایی نیز به پیونگ یانگ ارائه می‌دهد از جمله سوخت، کود شیمیایی و کالاهای دیگر را تامین می‌کند.

کاخ سفید اضافه کرده است: رئیس جمهوری باور دارد که رابطه‌اش با کیم جونگ اون بسیار خوب و گرم است و دلیل وجود ندارد که در زمان فعلی مبالغ هنگفتی پول صرف برگزاری مانور نظامی مشترک با کره جنوبی بشود.

کاخ سفید تصریح کرده است: علاوه بر این، رئیس جمهور هر زمان که بخواهد می تواند فورا دستور برگزاری مانور مشترک را با کره جنوبی و ژاپن بدهد. اگر او چنین تصمیمی بگیرد، مانورهایی بسیار بزرگتر از همیشه برگزار خواهد شد.

این در حالی است که جیمز متیس روز گذشته گفته بود، ایالات متحده برای نشان دادن «حسن نیت» خود در مذاکره با کره شمالی اوایل تابستان امسال انجام برخی رزمایش‌های بزرگ را متوقف کرد، اما این به معنای آن نیست که رزمایش‌های بعدی را نیز متوقف خواهد کرد.

دونالد ترامپ پس از دیدار با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در خرداد گذشته در سنگاپور، گفته بود که مانورهای نظامی با کره جنوبی در تابستان سال جاری متوقف می‌شود.

درنشست سنگاپورکه نخستین دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره زمامداری با رهبر کره شمالی بود، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون از توافق برای حرکت به سوی غیر اتمی کردن شبه جزیره کره خبر دادند.

رویترز می‌گوید، به رغم این توافق، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اقدام کره شمالی در راستای غیر اتمی شدن در دست نیست.

در همین زمینه، هفته گذشته دونالد ترامپ سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی را لغو کرد.

آقای ترامپ دلیل این تصمیم خود را عدم پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با کره شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره عنوان کرد.

بیشتر در این باره: ترامپ: از پومپئو خواستم فعلا به کره شمالی نرود

پیش از این آمریکا و کره جنوبی از مانورهای نظامی مشترک خود به عنوان پاسخی به تهدیدهای موشکی و اتمی کره شمالی یاد می کردند. این در حالی است که کره شمالی نیز می‌گوید، چنین مانورهایی با هدف زمینه سازی برای حمله نظامی و سرنگونی حکومت این کشور انجام می‌شود و خواستار توقف این مانورها قبل از هرگونه مذاکره با آمریکا شده بود.

با استفاده از گزارش رویترز ؛ خ.ک/ت