واکنش ترامپ و پومپئو به دیدار سناتور دموکرات با ظریف در آلمان

در این تصویر آرشیوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حال گفت‌وگو با خبرنگاران دیده می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته خبر دیدار سناتور کریس مورفی و وزیر خارجه ایران را دیده و شاید این نقض «قانون لوگان» باشد. مایک پومپئو نیز گفته ظریف «وزیر خارجه کشوری‌ست که بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم و یهودستیزی در جهان است».

روز ۲۹ بهمن سناتور دمکرات کریس مورفی دیدار خود با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ را تایید کرد.

دونالد ترامپ عصر همان روز به گروهی از خبرنگاران گفت «من این خبر را دیدم که سناتور مورفی با ایرانی‌ها دیدار کرده است. آیا واقعیت دارد؟».

او سپس افزوده «آیا چیزی هست که لازم است از آن مطلع باشم؟»

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال این احتمال را مطرح کرده که این دیدار در نقض قانون لوگان باشد.

قانون موسوم به لوگان در سال ۱۷۹۹ تصویب شده و شهروندان آمریکایی را که به‌طور رسمی مجاز به مذاکره نیستند، از مذاکره با کشورهای خارجی که با آمریکا اختلاف دارند، منع می‌کند.

کریس مورفی می‌گوید، در دیدارش با محمد جواد ظریف خواسته است نیروهای نیابتی ایران در عراق کنترل شوند، آمریکایی‌هایی که به صورت «غیرقانونی» در ایران زندانی شده‌اند، آزاد شوند از حوثی‌های یمن خواسته شود در مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن مانع ایجاد نکنند.

بیشتر در این باره: سناتور آمریکایی دیدار با ظریف را تایید کرد

سخنگوی سناتور مورفی گفته او پیش از دیدار با آقای ظریف وزارت خارجه کشورش را از طریق سفارتخانه در آلمان مطلع کرده بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با پرسش خبرنگاران در مورد دیدار آقایان ظریف و مورفی روبه‌رو شده‌است.

آقای پومپئو که در سفری رسمی در قاره آفریقا به سر می‌برد گفته محمد جواد ظریف «وزیر خارجه کشوری‌ست که هدف [تحریم] آمریکا قرار گرفته است. او وزیر خارجه کشوری‌ست که هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده و هنوز جعبه‌های سیاه آن را هم واگذار نکرده است. او وزیر خارجه کشوری‌ست که یک آمریکایی را در ۲۷ دسامبر کشت. و او وزیر خارجه کشوری‌ست که بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم و یهودستیزی در جهان است».

وزیر خارجه آمریکا سپس افزوده «اگر دیداری صورت گرفته، نمی‌دانم چه حرف‌هایی رد و بدل شده، اما امیدوارم که به تقویت سیاست خارجی آمریکا بیانجامد و نه [تقویت] خودشان».

جمهوری اسلامی اتهام‌های آمریکا در مورد حمایت از تروریسم را رد کرده‌است.

تهران جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی که هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت را هنوز به طرف دیگری واگذار نکرده‌است، در حالی‌که فناوری رمزگشایی آن در ایران موجود نیست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۹ مرداد ماه محمد جواد ظریف، را هدف تحریم قرار داد؛ چراکه به گفته این وزارتخانه «به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای (رهبر) کار می‌کند».

وزیر خارجه ایران پس از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا توئیت کرد چون «تهدیدی برای دستور کار آمریکا بوده، تحریم شده است».

سناتور مورفی در مورد دیدارش با ظریف گفته «گفت‌وگو نکردن با طرف مناقشه، خصوصا در میانه چرخه‌ تنش‌های فزاینده، خطرناک است».

تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده طی ماه‌های گذشته بالا گرفته است. رهبر جمهوری اسلامی تا کنون هیچ تمایلی به مذاکره رو در رو با دولت آمریکا نشان نداده‌است.

منابع: فدرالیست، سی‌اسپن، پولیتیکو، سی‌ان‌ان