ترامپ می‌گوید ناوالنی نباید به روسیه بازمی‌گشت؛ انتقاد شدید بایدن از واکنش ترامپ

دونالد ترامپ (عکس از آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، روز سه‌شنبه بدون اشاره به مسبب و شرایط مرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، گفت که او «مرد بسیار شجاعی» بود اما شاید بهتر بود به روسیه بازنمی‌گشت.

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، و دیگر رهبران کشورهای غربی، و همچنین نیکی هیلی، رقیب جمهوری‌خواه آقای ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را مسئول مرگ الکسی ناوالنی دانسته‌اند.

در مقابل دونالد ترامپ در واکنشی دیرهنگام به مرگ او در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز اظهار داشت: «[مرگ] ناوالنی بسیار غم‌انگیز است. او مرد بسیار شجاعی بود که [به روسیه] بازگشت. می‌توانست این کار را نکند. و صادقانه بگویم اگر بازنمی‌گشت و از خارج از کشور حرف می‌زد شاید برای او خیلی بهتر بود.»

کرملین هر گونه دخالت در مرگ ناوالنی را رد کرده و اتهامات غربی‌ها مبنی بر این که پوتین مسئول مرگ اوست، غیرقابل قبول خوانده است.

بیشتر در این باره: آمریکا «تحریم‌های سنگینی» علیه روسیه به دلیل مرگ ناوالنی وضع می‌کند

ترامپ که در دوران ریاست جمهوری خود بارها از ولادیمیر پوتین ستایش کرده بود خود را با ناوالنی مقایسه کرد، به این معنا که هر دوی آنها با اتهامات سیاسی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: «این مسائل در کشور ما نیز در حال وقوع است. ما از بسیاری جهات در حال تبدیل شدن به یک کشور کمونیستی هستیم. و اگر دقت کنید، از آنجا که من نامزد پیشتاز [جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری] هستم، من را متهم کرده‌اند.»

در واکنش به این اظهار نظر، جو بایدن روز سه‌شنبه در انتقادی شدیداللحن پرسید که چرا دونالد ترامپ در مقابل روسیه «همیشه آمریکا را متهم می‌کند؟»

آقای بایدن گفت: «پوتین مسئول مرگ ناوالنی است. چرا ترامپ نمی‌تواند این را بر زبان بیاورد؟»

ترامپ با ۹۱ مورد اتهام قضایی مواجه است که در برخی از آنها از جمله در پرونده تعرض جنسی توسط دادگاه مجرم شناخته شده، اما همه آنها را رد و ادعا می‌کند که انگیزه سیاسی پشت آنهاست.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر