ده‌ها پژوهشگر: اظهارات مدیر انستیتو پاستور علیه مهاجران «نادرست» است

به گفتهٔ پژوهشگران و فعالان مدنی «گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر» بیش از بقیه در معرض ابتلاء به عموم بیماری‌ها هستند

ده‌ها پژوهشگر حوزه سلامت و فعال مدنی می‌گویند اظهارات رئیس بخش سل و تحقیقات ریوی انجمن انستیتو پاستور ایران، در مورد مهاجران افغان «نادرست» و «انگ اجتماعی» است.

۷۲ پژوهشگر و فعال اجتماعی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابوالفضل فاتح نوشتند: «از شما به عنوان یک مدیر بخش سلامت انتظار می‌رود نسبت به تبعات اظهاراتی که منجر به ساختن انگ اجتماعی علیه انسان افغانستانی در شرایط متزلزل کنونی می‌شود، هوشیار باشید.»

نویسندگان نامه در ادامه گفتند اظهارات آقای فاتح «می‌تواند سبب شود تا زمینه‌های برخورد با شهروندان افغانستانی که از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی در ایران هستند، بیش از گذشته فراهم شود».

آن‌ها در ادامه تاکید کردند:‌ «گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر به دلایل گوناگون از جمله محرومیت و داشتن مشاغل خطرزا بیش از بقیه در معرض ابتلاء به عموم بیماری‌ها هستند.»

بیشتر در این باره: سازمان ملل خواستار بررسی «تیراندازی» به پناهجویان افغان در مرز سراوان شد

رئیس بخش سل و تحقیقات ریوی انجمن انستیتو پاستور ایران ۲۲ مهر گفت: «بیشترین موارد مثبت ابتلا به سل مربوط به اتباع افغانستانی به ویژه اتباع غیرمجاز است که بدون غربالگری و کنترل وارد ایران می‌شوند.»

ابوالفضل فاتح در ادامه گفته بود روند ابتلا سل در ایران کاهشی است اما در استان‌های همجوار «پاکستان»، «افغانستان»، «ترکمنستان» و «عراق» افزایشی است.

این اظهارات این مقام بهداشتی در برخی رسانه‌های ایران با تیتر «اتباع غیرمجاز؛ مهم‌ترین عامل افزایش سل در ایران» منتشر شد.

مقام‌هها و رسانه‌های رسمی ایران از شهروندان کشور افغانستان که در ایران ساکن هستند با عنوان «اتباع» یاد می‌کنند.

بیشتر در این باره: استاندار تهران: اتباع غیرمجاز از خدمات شهری و غیرشهری محروم می‌شوند

در همین حال، به تازگی مقامات حکومت طالبان نیز اعلام کرده‌اند در سه ماهه اول سال جاری میلادی شمار مبتلایان به سل در افغانستان نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش داشته است.

خان محمد منگل، رئیس برنامهٔ ملی سل وزارت صحت حکومت طالبان، خرداد امسال به بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت در سال جاری میلادی «بیش از ۱۲ هزار مورد» ابتلا به سل در افغانستان ثبت شده است.

اظهارات مربوط به ابتلای مهاجران افغان به سل در حالی از سوی یک مدیر سلامت در ایران مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر مقامات دولت سیزدهم و دولت مسعود پزشکیان بر بازگرداندن «اتباع غیرقانونی» افغانستان به کشورشان تأکید کرده‌اند.

ایران در بیش از چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها تن از شهروندان افغانستان در دوره‌های مختلف بحران‌های سیاسی در این کشور همسایه شرقی خود بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، رادیو آزادی و رادیو فردا/پ.م/پ.پ