حمله حوثی‌ها به یک کشتی همزمان با اعلام آغاز عملیات انتقال نفت‌کش یونانی آسیب‌دیده

تصویر هوایی از آتش‌سوزی نفتکش سونیون در دریای سرخ

جمال عامر، وزیر خارجه حکومت حوثی‌های یمن در پستی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد که انتظار می‌رود یدک‌کش‌ها روز یکشنبه ۱۱ شهریور کار انتقال نفتکش یونانی آسیب‌دیده در دریای سرخ را آغاز کنند.

این در حالی است که سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، «یوکی‌ام‌تی‌او» روز شنبه دهم شهریور ماه اعلام کرد که شورشیان حوثی دو موشک را به سمت یک کشتی کانتینری با پرچم لیبریا در شرق خلیج عدن شلیک کرده اما این موشک و خدمه آسیبی ندیده و موشک‌ها در نزدیکی کشتی به آب برخورد کرده‌اند.

این حمله پس از حمله حوثی‌ها به نفتکش یونانی سونیون، انجام می‌گیرد که حامل حدود یک میلیون بشکه نفت خام بود و ۳۱ مرداد در نزدیکی بندر حدیده هدف حملات متعدد حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد و از آن زمان در دریا سرگردان است.

یک روز بعد سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، «یوکی‌ام‌تی‌او»، از نجات تمامی خدمه نفتکش یونایی خبر داد اما هشدار داد که این کشتی در وضعیت کنونی به «خطر زیست‌محیطی» تبدیل شده است و به دنبال آن پنتاگون، حوثی‌های مورد حمایت ایران را مسئول ایجاد فاجعه زیست‌محیطی دانست.

بیشتر در این باره: عملیات نجات نفتکش آتش‌گرفته در حمله حوثی‌ها در دریای سرخ «به‌زودی آغاز می‌شود»

چند روز پیش سخنگوی پنتاگون از دیده شدن یک لکه نفتی به طول حدود چهار کیلومتر در آب‌های منطقه خبر داد و یونان در نامه‌ای به آژانس کشتیرانی سازمان ملل تایید کرد که اطلاعات مربوط به این لکه نفتی با موقعیت نفتکش سونیون همخوانی دارد.

پس از ابراز نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه زیست‌محیطی در دریای سرخ در صورت نشت نفت از نفتکش یونانی، در نهایت روز هشتم شهریور ماه دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد شورشیان حوثی در یمن توافق کرده‌اند که با آتش‌بس موقت، زمینه کمک‌رسانی به نفتکشی را که اخیرا مورد هدف قرار داده بودند، فراهم سازند.

اما در همان روز حوثی‌ها ویدئویی منتشر کردند که نشان می‌داد نیروهای آنها در داخل نفتکش سونیون مواد منفجره کار می‌گذارند و سپس بخشی از آن را منفجر می‌کنند.

رویترز پیشتر به نقل از یک منبع گزارش داده بود که عملیات نجات به زودی آغاز می‌شود اما گفته بود که اجرای طرح فعلی برای نجات نفتکش یونانی به دلیل اینکه حوثی‌ها در آن مواد منفجره کار گذاشته‌اند، احتمالا کاری دشوار و پیچیده خواهد بود.

حملات حوثی‌ها به ده‌ها کشتی عبوری از آب‌های منطقه از نیمه آبان سال گذشته، به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه آغاز و تاکنون ادامه داشته است.

این گروه تحت حمایت ایران از یک ماه پس از آغاز جنگ غزه، به ده‌ها کشتی در دریای سرخ و باب المندب حمله کرده‌اند که بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشته‌اند و در این میان دو کشتی را غرق کرده و دست‌کم سه خدمه کشتی را کشته‌اند.

ائتلافی به رهبری ایالات متحده در حال مقابله با این حملات و تامین امنیت برای کشتیرانی بین‌المللی است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م