روزنامه‌نگار سعودی «در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده‌ است»

پوستری از جمال خاشقجی بیرون کنسولگری عربستان در استانبول

بنا بر گزارش رسانه‌ها، پلیس ترکیه گمان می‌برد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، که به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود، در همان محل به قتل رسیده‌است. یک مقام سعودی در کنسولگری این اتهام را «بی‌اساس» نامیده‌است.

بیشتر در این باره: روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد

مقام‌ یا مقام‌های پلیس ترکیه به خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و دیگر خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته‌اند «برآوردهای اولیه» حاکی‌ است که آقای خاشقجی در کنسولگری کشته شده‌است.

بنا بر این گزارش‌ها «تیم ویژه‌ای از عربستان» برای «انجام قتل» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به ترکیه فرستاده شده بود. یکی از مقام‌های پلیس به رویترز گفته «ما معتقدیم این قتل یک اقدام برنامه‌ریزی شده بود و پیکر قربانی از کنسولگری خارج شده‌است».

روزنامه واشینگتن‌پست که جمال خاشقجی برای بخش دیدگاه‌های آن مقاله می‌نوشت، نیز به نقل از مقامی که نامش فاش نشده می‌گوید بازرسان پلیس ترکیه عقیده دارند تیمی ۱۵ نفره از عربستان به استانبول رفته بود تا خاشقجی را «به قتل برسانند».

مقام‌های ترک توضیحی در مورد این‌که چگونه به این «برآورهای اولیه» رسیده‌اند، نداده‌اند.

یک مقام سعودی در کنسولگری آن کشور در استانبول در بیانیه‌ای که رویترز منتشر کرده، این اظهارات را رد کرده‌است. این مقام سعودی گفته گروهی که صحبت از آن می‌رود، دربرگیرنده هیئتی از بازرسان سعودی بوده و برای کمک به تحقیقات مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی به استانبول رفته بود.

آن‌طور که نامزد تـُرک این شهروند عربستانی گفته، خاشقجی هفته پیش برای دریافت یک مدرک رسمی ثبت طلاق و در نتیجه کسب مجوز برای ازدواج مجدد، وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی شد. پس از آن کسی از سرنوشت این روزنامه‌نگار خبری ندارد و مقام‌های ترک و سعودی اظهارت متنقاضی را بیان کرده‌اند.

نامزد خاشقجی که ساعت‌ها بیرون کنسولگری منتظر بود می‌گوید خاشقجی از ساختمان خارج نشد. پلیس ترکیه نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده که در خبرگزاری رسمی آن کشور منتشر شد.

اما کنسولگری عربستان در بیانیه‌ای گفته‌است او روز سه‌شنبه هفته پیش، مدتی پس از قرار ملاقات خود، ساختمان کنسولگری را ترک کرده است. در این بیانیه گفته شده که کنسولگری در همکاری با دولت ترکیه تلاش می‌کند «دلایل و شرایط ناپدید شدن او را کشف کند».

جمال خاشقجی مشاور سابق دولت عربستان، نویسنده پیشین در الحیات، سال پیش پس از انتقادهایش از سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد کشورش، و برای آن‌که نگران بود بازداشت شود، به آمریکا نقل مکان کرد. پس از آن بود که شروع به نوشتن مقاله‌های انتقادآمیز برای روزنامه واشینگتن‌پست کرد.

ولیعد عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه بلومبرگ گفته ریاض آماده است به ترکیه اجازده دهد وارد کنسولگری شده و محل را بگردند: «می‌توانند وارد شوند و هرکار دلشان می‌خواهد بکنند. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم». به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنکارا روز شنبه اعلام کرد که یک «پرونده رسمی» در مورد ناپدیدشدن جمال خاشقجی گشوده است.

خاشقجی پیشتر گفته بود از اخوان‌المسلمین حمایت می‌کند و دلیل قطع همکاری روزنامه الحیات با او نیز همین نگرش است. صاحب امتیاز روزنامه الحیات، خالد بن سلطان، معاون پیشین وزارت دفاع عربستان است. ریاض، اخوان المسلمین را یک «گروه تروریستی» می‌داند ولی آنکارا از حامیان اصلی این گروه به شمار می‌رود. ترکیه در عین حال حامی قطر است، کشوری که عربستان و متحدانش با آن قطع رابطه کرده‌اند.

خاشقجی زمانی‌که برای واشینگتن‌پست مقاله می‌نوشت از جنگ یمن، بحران دیپلماتیک اخیر میان عربستان و کانادا، بازداشت کنشگران زن پس از پایان ممنوعیت رانندگی زنان و موارد دیگر انتقاد کرده بود.

حکومت عربستان سعودی در فهرست آزادی رسانه‌ها، که گزارشگران بدون مرز آن را منتشر می‌کند، در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۹ قرار دارد.

اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه، بلومبرگ|ت