ترکیه نگرانی بخش خصوصی در مورد تحریم از سوی آمریکا را «بی‌معنا» خواند

نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه روز جمعه چهارم شهریور نگرانی بخش خصوصی در مورد هشدار وزارت خزانه‌داری آمریکا نسبت به تحریم در صورت معامله با روسیه را «بی‌معنا» خواند.

ترکیه در مورد جنگ اوکراین تلاش می‌کند در مناسبات خود با کی‌یف و مسکو تعادل برقرار کند. آنکارا از یک سو از تهاجم نظامی روسیه انتقاد کرده و برای اوکراین تسلیحات ارسال می‌کند و از سوی دیگر با تحریم‌های غرب عليه روسیه مخالف است و مناسبات تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری خود با روسیه را ادامه می‌دهد.

نورالدین نباتی گفت ترکیه مصمم است مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه را «در چارچوبی که مشمول تحریم نیست گسترش دهد.»

برخی از شرکت‌های ترکیه سهام شرکت‌های غربی در روسیه را خریداری کرده و سایرین نیز سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه خود در آن کشور را حفظ کرده‌اند. مقامات ترکیه تاکنون بارها تاکید کرده‌اند که تحریم‌های غربی علیه روسیه شامل این کشور نخواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا به وزارت دارایی ترکیه و یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی این کشور هشدار داد که شرکت‌ها و موسسات روسیه تلاش می‌کنند از مناسبات با ترکیه برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنند.

نورالدین نباتی روز جمعه در توئیتی نوشت: «ارسال نامه به شرکت‌های خصوصی ترکیه و ایجاد نگرانی در محافل اقتصادی کشور ما بی‌معنا است. ما خوشحالیم که آمریکا، شریک تجاری ما، از بخش خصوصی آن کشور دعوت کرده که در ترکیه سرمایه‌گذاری کنند.»

او افزود: «تمامی بخش‌های اقتصادی ترکیه بر اساس اصول بازار آزاد فعالیت می‌کنند و می‌خواهند در تجارت و اقتصاد جهانی سهم بیشتری به دست آورند. در این مسیر دولت ترکیه همواره از بخش خصوصی حمایت خواهد کرد.»

برخی از کارشناسان معتقدند که پاسخ وزیر دارایی ترکیه به هشدار آمریکا ممکن است باعث نارضایتی واشینگتن شود و احتمال تحریم ثانوی شرکت‌های ترکیه به دلیل معامله با روسیه را افزایش دهد.

ترکیه که از طریق دریای سیاه با روسیه و اوکراین مرزهای آبی مشترک دارد اعلام کرده که پیوستن به تحریم‌های غربی علیه روسیه به اقتصاد این کشور لطمه می‌زند و موضع اصلی آن در این بحران میانجی‌گری است.

به دلیل توقف پروازها بین روسیه و کشورهای غربی تعداد مسافران و گردشگران روس که به ترکیه سفر می‌کنند افزایش یافته است. یک شرکت ترکیه‌ای اخیرا اعلام کرد که تقاضا در روسیه برای خرید محصولات این شرکت افزایش یافته و شرکت‌های اروپایی نیز از طرف‌های معامله خود در ترکیه خواسته‌اند به عنوان واسطه محصولات آنها را به روسیه صادر کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن