اردوغان تهدید کرد: اقلیم کردستان با تحریم بیشتر روبه‌رو خواهد شد

یک روز پس از انتشار خبر رزمایش مشترک ایران و عراق در پی همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، رئیس جمهور ترکیه نیز تهدید کرد که تحریم‌های این کشور در صورت پافشاری کردها بر موضع خود افزایش خواهد یافت.

در همین حال سخن از برگزاری دو انتخابات دیگر در اقلیم کردستان در آینده نزدیک در میان است.

کمیسیون عالی همه‌پرسی و انتخابات اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه، پنجم مهر، اعلام کرد که بیش از ۹۲ درصد از افراد واجد شرایط رای دادن در همه‌پرسی هفته گذشته به استقلال این منطقه از عراق رای مثبت دادند.

اما برگزاری این همه‌پرسی خشم عراق، ترکیه و ایران را به همراه داشت و حیدرالعبادی، نحست‌ وزیر عراق، گفته است که آن را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتیجه شده است.

از سوی دیگر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز اعلام کرده است که دو کشور ایران و ترکیه «مواضع مشترک و یکسانی» در زمینه «همه‌پرسی کردستان عراق» دارند و آن را برنخواهند تافت.

حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور ترکیه در روز سه‌شنبه، ۱۱ مهرماه، بر موضع همیشگی خود پافشاری کرده و بار دیگر تهدید کرده است که اقلیم کردستان با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه در دیدار با هم‌حزبی‌های خود، حزب عدالت و توسعه ترکیه، تهدید کرد که اگر کردها «بر سر عقل نیایند» تحریم‌ها علیه این منطقه خودمختار در عراق ادامه و افزایش خواهد یافت.

پیشتر ایران نیز اعلام کرده بود که «با توجه به تحولات اخیر منطقه»، تا اطلاع ثانوی هرگونه بارگیری فرآورده‌های نفتی شرکت‌های ایران از اقلیم کردستان عراق یا به آن منطقه ممنوع است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از یک تلویزیون محلی در کردستان عراق خبر داد که کمتر از یک ماه دیگر دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در اقلیم کردستان برگزار خواهد شد.

شبکه تلویزیونی کردی رووداو زمان برگزاری این دو انتخابات را روز اول نوامبر اعلام کرد.

در حال حاضر مسعود بارزانی ریاست دولت محلی اقلیم کردستان را بر عهده دارد، کسی که به‌رغم مخالفت فراوان بین‌المللی از جمله از طرف آمریکا و آلمان طرح خود را پیش برده و همه‌پرسی استقلال را برگزار کرد.

همین باعث شد که چندین کشور و در صدر آنها همسایگان عراق یعنی سوریه و ترکیه و ایران به تکاپو بیفتند و با تمام قوا از مخالفت خود با استقلال این بخش از عراق دفاع کنند.

سه کشور سوریه و ترکیه و ایران دارای اقلیت قابل توجهی از کردها هستند و بیم آن را دارند که این اقلیت‌ها نیز به سودای استقلال بیفتند.