چاووش‌اوغلو: ترکیه هیچ پیش‌شرطی برای گفت‌وگو با سوریه ندارد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دو هفته قبل گفته بود که اپوزیسیون و دولت سوریه باید با یکدیگر مصالحه کنند

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه گفت که آنکارا هیچ پیش‌شرطی برای گفت‌وگو با سوریه ندارد، اما هر گفت‌وگویی که انجام گیرد باید با محوریت مسئله امنیت مرزی باشد.

ترکیه از شورشیانی که در پی سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هستند حمایت کرده و از اوایل جنگ داخلی یازده ساله در این کشور روابط خود را با دمشق قطع کرده است.

اما روسای نهادهای اطلاعاتی این کشور تماس‌های خود را حفظ کرده‌اند و از اظهارات اخیر مقامات دولت رجب طیب اردوغان نیز چنین تعبیر شده که آنکارا تمایل به برقراری روابط سیاسی با دمشق دارد، امری که زنگ خطر را برای شورشیان سوری به صدا درآورده است.

آقای چاووش‌اوغلو دو هفته قبل گفته بود که اپوزیسیون و دولت سوریه باید با یکدیگر مصالحه کنند و آقای اردوغان نیز تاکید کرد که روابط دیپلماتیک دو کشور هرگز نمی‌تواند کاملا قطع بشود.

رجب طیب اردوغان پس از سفر به روسیه، کشوری که به شدت از حکومت اسد حمایت کرده است، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیشنهاد داده ترکیه و سوریه در نواحی مرزی خود با یکدیگر همکاری‌هایی داشته باشند. این در حالی است که ترکیه در صدد تشدید حملات خود به شبه‌نظامیان کرد سوریه است و آنها را تهدیدی علیه خود می‌داند.

بیشتر در این باره: اردوغان می‌گوید مذاکره با سوریه را رد نمی‌کند

ترکیه که از سال ۲۰۱۶ تاکنون چهار عملیات نظامی در شمال سوریه انجام داده است، می‌گوید در حال ایجاد یک منطقه امن است تا برخی از ۳.۶ میلیون پناهنده سوری که اکنون در ترکیه به سرمی‌برند بتوانند به خاک سوریه بازگردند.

مولود چاووش‌اوغلو روز سه‌شنبه در پاسخ به سئوالی درباره دورنمای مذاکره با سوریه گفت که آنها باید یکسری اهداف را مشخص کنند.

وی اظهار داشت: «نمی‌توان شرطی برای گفت‌وگو گذاشت، اما هدف از این تماس‌ها چیست؟ این کشور نیاز دارد که از وجود تروریست‌ها پاکسازی شود... مردم نیاز دارند که بتوانند برگردند.»

اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از گفت‌وگو با فیصل مقداد، همتای سوری، خود خواستار مذاکرات سوریه و ترکیه برای جلوگیری از یک عملیات نظامی دیگر شده بود.

چاووش‌اوغلو نیز چندی پیش فاش کرد که سال گذشته در حاشیه یک رخداد بین‌المللی با فیصل مقداد گفت‌وگوی کوتاهی داشته است.

مجموع این تحولات باعث شد که اخیرا حدود سه هزار نفر از مخالفان حکومت سوریه در شهر اعزاز که تحت کنترل شورشیان تحت حمایت ترکیه است، تظاهرات کنند و از آنکارا بخواهند که همچنان از آنها در برابر حکومت اسد حمایت کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.خ