اقدامات مشترک ترکیه، روسیه و قطر برای پایان دادن به جنگ داخلی ۱۰ ساله در سوریه

تصویری از شهر حلب در پی جنگ داخلی سوریه

وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه ۲۱ اسفند گفت کشورش همراه با روسیه و قطر اقدامات مشترکی را به منظور یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ داخلی ده ساله در سوریه آغاز کرده‌اند.

مولود چاووش اوغلو پس از مذاکره با وزیران خارجه روسیه و قطر در شهر دوحه اظهار داشت: «امروز ما یک روند مشاوره سه جانبه را آغاز کردیم. هدف این مذاکرات یافتن راه‌حل‌هایی برای کمک به برقراری صلح پایدار در سوریه است».

آقای چاووش اوغلو تاکید کرد وزیران خارجه هر سه کشور معتقدند که تنها راه پایان دادن به جنگ داخلی سوریه یک توافق سیاسی در چارچوب مصوبات و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

دولت‌های ترکیه و قطر از گروه‌های مسلح سوری که با رژیم بشار اسد می‌جنگند حمایت می‌کنند در حالی که روسیه با حمایت نظامی خود در سال‌های اخیر به حکومت سوریه کمک کرده تا بخش اعظم خاک کشور را بازپس بگیرد.

بیشتر در این باره: دبیرکل سازمان ملل: شرایط سوریه همچنان یک کابوس زنده است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت اقدامات مشترک این سه کشور جایگزین همکاری‌های روسیه، ترکیه و ایران به منظور کاهش درگیری و یافتن یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه نخواهد شد.

آقای لاوروف افزود: «از تمایل قطر به مشارکت در فراهم کردن شرایط مناسب برای پایان دادن به وضعیت اسفبار سوریه استقبال می‌کنم».

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، نیز گفت سه کشور در مورد شیوه انتقال کمک‌های بشردوستانه به تمامی نقاط سوریه مذاکره کردند و افزود: «کاهش مصائب مردم سوریه مسئله‌ای بسیار عاجل و حیاتی است».

وزیر خارجه قطر تاکید کرد اما دلایل تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ به جای خود باقی است.

با این حال وزیر خارجه ترکیه گفت تماس‌های اخیر جامعه بین‌المللی با حکومت سوریه به نوعی به رژیم بشار اسد مشروعیت می‌دهد و در نتیجه تلاش برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه را تضعیف می‌کند.

وزیران خارجه ترکیه، قطر و روسیه در پایان گفت‌وگوهای خود در یک بیانیه مشترک از سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی خواستند که واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا در سوریه و افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور را در اولویت قرار دهند.

آن‌ها در این بیانیه بر حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه نیز تاکید کردند. آقای چاووش اوغلو گفت دور بعدی مذاکرات سه کشور در ترکیه برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر