دبیرکل کانون صرافان: نرخ دلار در ایران تا ادامۀ تنش‌های روسیه روند صعودی دارد

قیمت دلار در ایران بعد از کمتر از سه هفته به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشته است

به دنبال افزایش بهای دلار در بازار آزاد ایران به بالای ۵۰ هزار تومان، دبیرکل کانون صرافان ایران می‌گوید این افزایش متأثر از «اتفاقات روسیه» و ناآرامی در این کشور است.

کامران سلطانی‌زاده درباره عبور قیمت دلار از «کانال ۴۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان» روز یکشنبه چهارم تیر به خبرگزاری ایلنا گفت: «به محض این‌که این اتفاقات و تنش‌ها در روسیه شروع شد، افزایش نرخ دلار در ایران آغاز شد.»

او تأکید کرد که «به طور قطع» تا ادامۀ تنش‌های روسیه، نرخ دلار در ایران روند صعودی خواهد داشت.

سلطانی‌زاده روسیه را یکی از «هم‌پیمان‌ها و شرکای» جمهوری اسلامی خوانده و «بحران‌هایی» را که این کشور در منطقه ایجاد می‌کند، در افزایش قیمت دلار «مؤثر» دانسته است.

آقای سلطانی‌زاده درباره کاهش قیمت دلار در خرداد امسال توضیح داده که واردکنندگان در ایران به دلیل «احتمال کاهش قیمت کالاهای وارداتی» مدتی خرید دلار را متوقف کردند و در پی آن، «تقاضای مردمی» هم کاهش یافت.

به گفته او «این توقف احتیاطی» به محض این که تنش‌ها در روسیه بالا گرفت، به پایان رسید و تقاضا برای خرید دلار بالا رفت که باعث افزایش نرخ دلار در بازار آزاد ایران شد.

روز سوم تیر در پی آغاز شورش مسلحانه مزدوران واگنر علیه دولت روسیه، قیمت دلار در صرافی‌های تهران به بیش از ۵۱ هزار تومان صعود کرد.

این افزایش بها در ساعت‌هایی حتی به مرز ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و سپس با انتشار خبر عقب‌نشینی نیروهای واگنر پایین آمد.

اواخر خردادماه و به دنبال تأیید خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق و انتشار گزارش‌هایی از نزدیک شدن تهران و واشینگتن به یک «توافق موقت» پیرامون احیای برجام، رسانه‌ها در ایران از پایین آمدن نرخ دلار در بازار آزاد تا مرز ۴۷ هزار تومان خبر دادند.

امروز ۴ تیر قیمت دلار در بازار آزاد در مرز ۵۰ هزار تومان است.