کنفرانس دوروزه درباره وضعیت افغانستان در تاشکند آغاز شد

هیئت نمایندگی طالبان در کنفرانس تاشکند، از جمله دیدارهایی با مقام‌های ازبکستان داشته است.

یک کنفرانس بین‌المللی درباره وضعیت کنونی افغانستان روز دوشنبه در تاشکند پایتخت ازبکستان و با حضور نمایندگانی از چند کشور و همچنین هیئتی از طالبان آغاز شد و قرار است تا روز سه‌شنبه ادامه یابد.

وزارت خارجه ازبکستان روز دوشنبه سوم مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از برگزاری چنین کنفرانسی، ارتقای ثبات، امنیت و بازسازی این کشور پس از جنگ است.

در این بیانیه که در خبرگزاری آسیا پلاس ازبکستان منتشر شد، همچنین آمده که این کنفرانس بر ادغام افغانستان در روند همکاری‌های منطقه‌ای متمرکز است.

روز یکشنبه دوم خرداد، وزارت خارجه دولت طالبان از سفر هیئتی از افغانستان به رهبری امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان به ازبکستان برای شرکت در این کنفرانس خبر داد.

از زمان قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان در تابستان سال گذشته، کنفرانس‌های متعددی درباره وضعیت این کشور در کشورهای منطقه برگزار شده و کشورهای مختلف خواستار حکومتی فراگیر در افغانستان شده‌اند.

اواسط تیرماه، رهبر این گروه در پیامی به مناسبت عید قربان خواستار «مناسبات حسنه و قوی» طالبان با تمام دنیا از جمله آمریکا شد.

این در حالی است که حکومت طالبان بر خلاف وعده‌های اولیه خود پس از تصرف کابل، فشار را به‌ویژه بر زنان و دختران تشدید کرده است.