تأکید دو نماینده پارلمان اروپا بر آغاز روند تروریستی خواندن سپاه پاسداران

رأی‌گیری در صحن پارلمان اروپا؛ عکس از آرشیو

ساعاتی پس از اجرای احکام اعدام دو فرد متهم در پروندۀ «حمله به شاهچراغ شیراز» در بامداد روز شنبه ۱۷ تیر، یک نماینده هلند در پارلمان اروپا اعلام کرد که از این اعدام‌ها «منزجر» شده است.

تیس رویتن، عضو هلندی پارلمان اروپا، اعدام محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی به‌دست حکومت ایران را «هراس‌افکنی محض» خواند.

این سیاستمدار اروپایی افزود: «ما آن‌ها را فراموش نخواهیم کرد و اطمینان خواهیم یافت در روزی که دور نیست تروریست‌های سپاه پاسداران در قبال جنایات‌شان، پاسخ‌گو خواهند شد.» آقای رویتن همچنین خواهان توقف اعدام‌ها در ایران شد.

روز گذشته این سیاستمدار هلندی به‌همراه یک همکار سوئدی خود، اِوین اینجیر، در نامه‌ای مشترک به رئیس جدید شورای وزیران اتحادیه اروپا، از عدم توافق این شورا بر سر «تروریستی نامیدن سپاه پاسداران» انتقاد کرده بود.

آقای رویتن و خانم اینجر ، که هر دو از احزاب سوسیال دمکرات در کشور خود هستند، در نامه خود به خوزه مانوئل آلوارز تأکید کردند شورای اروپا باید از «همه راه‌های قانونی» برای آغاز روند تروریستی نامیدن سپاه به سرعت استفاده کند.

خانم اینجر در جریان اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ ایران نیز بارها در نشست‌های پارلمان اروپا گفته بود که نهادهای اروپایی باید «اقدامات عملی» در برابر رویه «تروریستی» حکومت ایران بردارند. او در اظهارات پیشین خود جمهوری اسلامی را حکومتی «ستمکار» خواندهبود که باید «به زباله‌دان تاریخ انداخته شود».

هنوز موضع خوزه مانوئل آلوارز که وزیر خارجه اسپانیا نیز به‌شمار می‌رود، در خصوص تروریستی نامیدن سپاه پاسداران معلوم نیست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در اوج اعتراضات ایران به آقای آلوارز گفته بود که دولت‌های اروپایی «تحت تأثیر» مخالفین جمهوری اسلامی، «دچار خطای تحلیلی» شدند.

با استفاده از متن نامه نمایندگان، توئیتر و رادیو فردا/ف.ر/آ.ت.