طرح دو سناتور پرنفوذ آمریکا برای «رصد دقیق و مداوم» فعالیت‌های هسته‌ای ایران

لیندزی گراهام، سناتور سرشناس جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی؛ عکس آرشیوی است

هم‌زمان با ابراز بدبینی مقام‌های غربی در مورد سرانجام مذاکرات احیای برجام، دو سناتور سرشناس ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ تیر طرحی را ارائه کردند که در صورت تصویب، کارگروهی مشترک زیر نظر وزارت خارجه آمریکا برای رصد مداوم و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران ایجاد خواهد شد.

سناتور باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، و لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی، ارائه‌کنندگان طرح موسوم به «قانون پایش قابلیت تسلیحات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۲» هستند.

به گفته سناتور گراهام، در صورت به تصویب رسیدن این طرح، دولت جو بایدن ملزم خواهد شد که بر رصد مداوم برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متمرکز بماند و به‌طور منظم گزارش‌هایی با محور مسائلی چون فعالیت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران و تحقیقات مخفی هسته‌ای تهران را به کمیته‌های مسئول در کنگره ارائه دهد.

در همین زمینه، سناتور باب منندز نیز پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران را «خطرناک» خواند و تصریح کرد که «نظر به حمایت مداوم جمهوری اسلامی از تروریسم» ضروری است که کنگره آمریکا به‌روزترین اطلاعات را در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران دریافت کند.

پیش از این، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز ۲۷ تیرماه هشدار داده بود در صورتی که ایران توافق پیشنهادی در مذاکرات احیای برجام را نپذیرد، فشارها بر جمهوری اسلامی تشدید خواهد شد.

پس از توقف مذاکرات احیای برجام در وین در اسفند سال گذشته، ایران و آمریکا یکدیگر را مقصر توقف این مذاکرات معرفی می‌کنند.

ایران و آمریکا در هشتم تیرماه سال جاری مذاکرات غیر مستقیمی را با میانجی‌گری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوحه قطر برگزار کردند که به گفته دیپلمات‌های غربی، «بی‌نتیجه» پایان یافت.

با استفاده از وب‌سایت رسمی سناتور لیندزی گراهام و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ پ.پ.