دادگاه عالی بریتانیا هم انتقال پناهجویان به روآندا را «غیرقانونی» دانست

تصویر آرشیوی از پناهجویانی که با قایق خود را به سواحل جنوبی بریتانیا می‌رسانند

دادگاه عالی بریتانیا روز چهارشنبه ۲۴ آبان حکم کرد که طرح دولت محافظه‌کار این کشور برای انتقال پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا «غیرقانونی» بوده است.

پیش از این دادگاه استیناف لندن تصمیم گرفته بود که پناهجویان نباید به روآندا منتقل شوند چون این کشور را نمی‌توان کشور ثالث امن تلقی کرد و امکان بازگردانده شدن پناهجویان به کشورهای مبدأ وجود دارد.

دولت ریشی سوناک از این حکم به دادگاه عالی شکایت برده بود و درخواست تجدیدنظر داشت، اما با اعلام نظر این دادگاه در روز چهارشنبه ضربه سختی به دولت این کشور و سیاست‌های مهاجرتی آن وارد آمد.

ابتدا دادگاه حقوق بشر اروپا که بریتانیا یکی از اعضای آن است در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ اولین پرواز برای انتقال پناهجویان به روآندا را متوقف و اعلام کرد که اجرای این سیاست تا تصمیم‌گیری نهایی مراجع قضایی این کشور، «غیرقانونی» است.

دادگاه عالی بریتانیا در دسامبر ۲۰۲۲ این سیاست را «قانونی» اعلام کرد ولی به‌دلیل شکایات گروه کثیری از پناهجویان و نهادهای مدافع حقوق بشر، بررسی شکایات و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه به دادگاه استیناف سپرده شد.

دادگاه استیناف لندن روز هشتم تیرماه طرح دولت بریتانیا برای انتقال پناهجویان به روآندا را «غیرقانونی» اعلام کرده بود و حالا دادگاه عالی این حکم دادگاه استیناف را تأیید کرده است.

بیشتر در این باره: دادگاه استیناف بریتانیا طرح انتقال پناهجویان به روآندا را «غیرقانونی» اعلام کرد

طرح فرستادن پناهجویان به روآندا محور سیاست مهاجرتی دولت محافظه‌کار بود که خود را برای انتخابات عمومی سال آینده آماده می‌کند، آن هم در حالی که برخی رأی‌دهندگان نگران تعداد پناهجویانی هستند که با قایق‌های کوچک خود را به بریتانیا می‌رسانند.

به این ترتیب، وعده دولت برای متوقف کردن موج ورود این پناهجویان که با عبور از کانال مانش خود را به سواحل جنوبی بریتانیا می‌رسانند، با بن‌بست جدی مواجه شده است.