فرانسه خواهان «واکنش قاطع‌تر» جامعه جهانی به برنامه موشکی ایران شد

موشک بالستیک موسوم به «خیبرشکن» یک موشک میان‌برد است که سپاه پاسداران در چهل و سومین سالگرد انقلاب ۵۷ از آن رونمایی کرد

وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، بر «واکنش قاطع‌تر» به برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی از سوی جامعه بین‌الملل تاکید کرد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۱ بهمن منتشر کرد، از تماس تلفنی کاترین کولونا با وزیر خارجه آمریکا در روز پنج‌شنبه خبر داد.

بر اساس این بیانیه، وزرای خارجه دو کشور همچنین بر لزوم بازگشت ایران به تعهدات بین‌المللی خود به ویژه همکاری کامل و جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

خانم کولونا در عین حال درباره «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، تهدید فزاینده توسعه زرادخانه موشک‌های بالستیک، ارسال موشک‌ و پهپاد، خصوصا به شبه‌نظامیان منطقه» هشدار داد.

ارسال گسترده پهپادهای ایرانی به روسیه برای هدف قرار دادن تاسیسات غیرنظامی اوکراین به نگرانی‌های غرب دامن زده است.

حکومت ایران همچنین متهم است که گروه‌های شبه نظامی در یمن، عراق، سوریه و برخی دیگر از کشورهای منطقه را تامین تسلیحاتی و مالی می‌کند.

در همین زمینه، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) روز ۱۲ بهمن از توقیف یک محموله عمده تسلیحات ایرانی به مقصد یمن خبر داد و اعلام کرد که این اقدام ماه گذشته میلادی از سوی «نیروهای متحد» واشینگتن صورت گرفته است.

هم‌زمان، وال استریت جورنال گزارش داد که توقیف‌کنندگان این محموله نیروهای فرانسوی بودند.

وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در بخش دیگری از گفت‌وگوی روز پنجشنبه تصمیم «پشتیبانی کامل» خود از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه را تکرار و درباره مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز گفت‌وگو کردند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه فرانسه و وب‌سایت رادیو فردا؛ د.خ/ آ.ت