دادگاه مسکو درخواست تجدیدنظر روزنامه‌نگار آمریکایی زندانی را رد کرد

ایوان گرشکوویچ، روزنامه‌نگار آمریکایی

دادگاه مسکو آخرین درخواست تجدیدنظر ارائه شده از سوی ایوان گرشکوویچ، روزنامه‌نگار آمریکایی، را رد کرد و به این ترتیب او همچنان در بازداشت باقی ماند.

آقای گرشکوویچ که برای روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال کار می‌کند، یکی از دو شهروند آمریکایی است که در بازداشت موقت در روسیه به اتهام «جاسوسی» به سر می‌برد.

این روزنامه و همچنین مقام‌های آمریکا این اتهام را با انگیزه‌های سیاسی دانسته‌اند و آن را رد کرده‌اند.

ماریا کورچاگینا، وکیل این روزنامه‌نگار، از دادگاه خواسته بود که بازداشت موقت موکلش را به حبس خانگی یا وثیقه پنجاه میلیون روبلی تبدیل کند.

بیشتر در این باره: تمدید بازداشت گزارش‌گر وال‌استریت جورنال در روسیه به‌رغم درخواست آمریکا برای آزادی او

اما دادگاه مسکو اعلام کرد که قرار بازداشت این زندانی سیاسی تا سی‌ام مارس سال جاری تمدید شده است.

جلسه دادگاه به دلیل آن چه ماهیت «محرمانه» آن خوانده شد، پشت درهای بسته برگزار شد.

گرشکوویچ اولین خبرنگار غربی است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این‌ سو به اتهام جاسوسی در روسیه به زندان افتاده است.

پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، با وجود خروج بسیاری از روزنامه‌نگاران غربی از روسیه، گرشکوویچ همچنان از روسیه گزارش می‌داد.

این روزنامه‌نگار آمریکایی فروردین امسال بازداشت شد و اکنون در زندان بدنام لفورتُوو در مسکو نگهداری می‌شود.

شهروند دیگر آمریکایی در بازداشت در روسیه، پل ویلان نام دارد که یک تفنگذار پیشین نیروی دریایی آمریکاست.

سومین شهروند آمریکایی که تابعیت روسیه را نیز دارد آلسو کورماشوا است که از کارکنان سرویس تاتار‌-باشقیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی است.

خانم کورماشوا که پیش از این با اتهام دروغین «لابی‌‌گر بیگانگان» مواجه شده بود، هم‌اکنون به تخلف از ماده ۲۰۷/۳ قانون جنایی روسیه متهم شده است که به موجب آن، گزارشگری درباره جنگ روسیه با اوکراین عملاً جرم محسوب می‌شود.

استیون کِیپِس، رئیس رادیو اروپای آزاد، روز پنجشنبه درباره فرا رسیدن صدمین روز بازداشت این روزنامه‌نگار گفت: «حتی یک روز ناعادلانه پشت میله‌های زندان بسر بردن یک تراژدی است، چه رسد به صد روز به ناحق زندانی بودن.»

آقای کیپس خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آلسو کورماشوا شد.