شهروند آمریکایی که با عبور از مرز وارد کره شمالی شد به احتمال فراوان در بازداشت است

سربازان کره جنوبی و کره شمالی در حال گشت‌زنی در نوار مرزی دو کشور در دهکده پانمونجوم

قرارگاه سازمان ملل که بر نوار مرزی غیرنظامی بین دو کره نظارت می‌کند روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه خبر داد يک شهروند آمریکایی که هنگام گردشگری در این منطقه بدون اجازه وارد قلمرو کره شمالی شد به احتمال فراوان در بازداشت است.

او در یک تور گردشگری به بازدید از نوار مرزی غیرنظامی رفته بود که در پایان جنگ کره (سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) بین کره شمالی و کره جنوبی احداث شده است و سربازان دو کشور در امتداد آن نگهبانی می‌دهند.

رونامه «دونگ- آ ایلبو» چاپ کره جنوبی به نقل از منابعی در ارتش این کشور نوشت که اين شهروند آمریکایی به نام تراویس کینگ سرباز وظیفه ارتش آمریکاست. این روزنامه در نسخه‌­های بعدی نام شهروند آمریکایی را حذف کرد.

خبرگزاری­‌های بین­‌المللی تاکنون نتوانسته‌اند به‌طور مستقل هویت این فرد را مشخص کنند.

قرارگاه سازمان ملل در توئیتی نوشت: «یک تبعه آمریکا هنگام بازدید از نوار مرزی غیرنظامی بدون اجازه از این نوار عبور کرده و وارد قلمرو کره شمالی شد. ما معتقدیم که او در بازداشت است و در هماهنگی با ارتش کره شمالی تلاش می‌کنیم این موضوع را حل کنیم.»

روزنامه‌­های کره جنوبی به نقل از منابعی در ارتش این کشور گزارش دادند که این شهروند آمریکایی همراه گروهی از گردشگران، از جمله افراد غیرنظامی، هنگام دیدار از دهکده «پانمونجوم» که به‌دلیل امضای توافق آتش‌بس بین دو کره در سال ۱۹۵۳ به «روستای صلح» معروف است، ناگهان از دیوار آجری که مرز را تعیین می‌کند پرید و وارد قلمرو کره شمالی شد.

سخنگوی ارتش آمریکا در کره جنوبی حاضر نشد گزارش­‌ها در مورد نظامی‌بودن این فرد و یا خدمت او در واحدهای ارتش آمریکا مستقر در کره جنوبی را تایید کند.

او به خبرگزاری رویترز گفت که ارتش آمریکا هنوز مشغول تحقیق در مورد جزئیات این رویداد است و در حال حاضر نکته دیگری نیست که به بیانیه قرارگاه سازمان ملل بیافزاید.

کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون نیز تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز اعلام کرد که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد این حادثه ندارد.

بیشتر در این باره: کره شمالی همزمان با نشست ناتو یک موشک دوربرد دیگر آزمایش کرد

این حادثه همزمان با افزایش تنش در شبه­‌جزیره کره روی می‌دهد. اخیرا یک زیردریایی مجهز به موشک­‌های بالستیک اتمی نیروی دریایی آمریکا در اقدامی کم‌سابقه وارد آب­‌های کره جنوبی شد. به نظر می‌رسد هدف اين اقدام هشدار به کره شمالی در مورد تحرکات نظامی آن کشور است.

کره شمالی در ماه­‌های اخیر شلیک آزمایشی موشک­‌های قدرتمند قادر به حمل کلاهک هسته­‌ای را افزایش داده است. تازه­‌ترین مورد، شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما در هفته گذشته بود که با سوخت جامد کار می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا از سال­‌ها پیش به‌دلیل «خطر جدی دستگیری و حبس طولانی»، سفر شهروندان این کشور به کره شمالی را ممنوع کرده است.

این ممنوعیت در سال ۲۰۱۵ و پس از بازداشت اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی، حین سفر به کره شمالی به اجرا گذاشته شد.

دولت کره شمالی در سال ۲۰۱۷ این دانشجو را در حالت کما آزاد کرد. او چند روز پس از بازگشت به آمریکا درگذشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر