آمریکا به اقدام ایران در فروش بنزین به ونزوئلا «واکنش مناسب نشان می‌دهد»

دولت آمریکا به عنوان بخشی از فشارهای خود برای برکناری نیکلاس مادورو، پارسال شرکت نفت دولتی ونزوئلا را تحریم کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت به خبرگزاری رویترز گفت واشینگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است.

این مقام که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود افزود آمریکا احتمال می‌دهد که دولت ونزوئلا بهای این محموله‌ها را به صورت طلا به ایران پرداخت می‌کند.

صنایع نفت ایران و ونزوئلا هر دو از سوی آمریکا تحریم شده‌اند. این مقام آمریکایی حاضر نشد اقداماتی را که واشینگتن در نظر دارد مشخص کند ولی افزود این گزینه‌ها به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ارائه خواهند شد.

طبق داده‌های یک موسسه ردیابی حمل‌ونقل دریایی به نام «رفینیتیو ایکون» که روز چهارشنبه منتشر شد، حداقل یک نفتکش حامل بنزین که از بندری در ایران بارگیری شده، به سوی ونزوئلا در حال حرکت است. انتقال بنزین و گازوئیل از سوی ایران می‌تواند مشکلات ونزوئلا در زمینه تامین سوخت را کاهش دهد.

بیشتر در این باره: رویترز: نفتکش ایرانی عازم ونزوئلا است

طبق اطلاعات ردیابی کشتی‌ها، نفتکش متوسطی به نام «کلاول» که با پرچم ایران تردد می‌کند پس از بارگیری محموله سوخت در بندرعباس در اواخر ماه مارس، روز ۲۴ اردیبهشت از کانال سوئز عبور کرد.

انتقال این محموله تازه‌ترین مورد از همکاری بین ایران و ونزوئلا است که هر دو عضو اوپک هستند و از کشورهای متخاصم با آمریکا تلقی می‌شوند.

در عين حال گزارش می‌شود، پروازهایی از ایران به ونزوئلا که از ماه گذشته آغاز شده تجهیزات و مواد لازم برای تعمیر یک پالایشگاه در ونزوئلا به نام کاردون با ظرفیت پالایش ۳۱۰ هزار بشکه در روز را به این کشور آمریکای لاتین منتقل کرده‌اند.

دولت آمریکا این اقدام را محکوم کرده است.

پالایشگاه‌های ونزوئلا که ظرفیت پالایش آنها در حالت عادی حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز بود در سال‌های اخیر و دوران ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و تعمیر از کار افتاده‌اند.

دولت آمریکا پارسال به عنوان بخشی از فشارهای خود برای برکناری نیکلاس مادورو، شرکت نفت دولتی ونزوئلا را تحریم کرد.