برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات برای اولین بار پس از ۱۰ سال تشکیل جلسه می‌دهد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داد که کمیسیون مشترک اقتصادی امارات متحده و ایران از سه‌شنبه تا چهارشنبه، ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، در ابوظبی تشکیل جلسه خواهد داد.

این نشست به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران، و عبدالله بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، به عنوان رؤسای ایرانی و اماراتی این کمیسیون برگزار می‌شود.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که تهران در بحبوحه فشار فزاینده آمریکا به دنبال تقویت روابط اقتصادی با کشورهای خلیج فارس است.

بیشتر در این باره: اولین قطار حامل کالا از افغانستان به ترکیه، در ایران گرفتار شد

بنابر گزارش‌ها، توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی بویژه کریدور شمال-جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و اروپا از طریق ایران در دستور کار این نشست است.

ایران به‌دلیل عدم توسعه خطوط ریلی، تحریم‌ها و مشکلات غیرمترقبه‌ای که در همکاری با شرکت‌ها و کشورهای خارجی گریبان‌گیر این شرکت‌ها و کشورها می‌شود، از کل طرح‌های ترانزیتی منطقه، از جمله کریدور شرق-غرب (چین-اروپا) و شمال-جنوب (روسیه-خلیج فارس) کنار گذاشته شده است.

بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی، ایران در سال گذشته تنها ۱.۵ میلیون تن ترانزیت ریلی کالای خارجی داشته که بخش اعظم آن مربوط به حمل گوگرد ترکمنستان به آب‌های جنوبی کشور بوده است.

دبی از مدت‌ها قبل یکی از اصلی‌ترین مبادی ارتباطی ایران با جهان خارج بوده، اما روابط ایران و امارات متحده عربی در دی‌ماه ۱۳۹۴ پس از حمله گروهی از حامیان جمهوری اسلامی به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و ریاض متشنج شد و ابوظبی همان زمان سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد.

دو کشور از سال ۱۳۹۸ گام‌هایی برای کاهش تنش برداشتند و در سال‌های پس از آن امارات متحده سفیر خود را به ایران بازگرداند.

بنابر اعلام دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، تجارت ایران و امارات در سال گذشته حدود ۲۷ میلیارد دلار بوده، که سهم صادرات ایران به این کشور حدود ۶.۵ میلیارد دلار بود و سهم واردات کالا از امارات نیز به بیش از بیست میلیارد دلار رسید.