امارات در نظر دارد بر صادرات اقلام دارای کاربرد دوگانه به روسیه «محدودیت اعمال کند»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با یک هیئت امارات متحده عربی

امارات متحده عربی در نظر دارد بر صادرات برخی اقلام دارای کاربرد دوگانه که می‌تواند توسط روسیه در ساخت تسلیحات به کار گرفته شود، اعمال محدودیت کند.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور از قول منابع آگاه خبر داد که این اقلام شامل صادرات تراشه‌ها و دیگر محصولات تحریم شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید اگر امارات برای این اقلام محدودیت‌های مجوز صادراتی اعمال کند، می‌تواند باعث اخلال در «ماشین جنگ» روسیه در جنگ اوکراین شود.

مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند محدودیت‌های صادراتی این کشورها باعث شده است روسیه از طریق ترکیه، امارات و برخی کشورهای آسیایی، اقدام به خرید اقلام با کاربرد دوگانه کند.

مقامات آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا در سفر ماه گذشته به امارات نسبت به صادرات مجدد اقلام با کاربرد دوگانه تولیدی این کشورها به روسیه اظهار نگرانی کرده بودند.

بیشتر در این باره: رئیس امارات در دیدار با پوتین: قصد گسترش و تحکیم رابطه با روسیه را داریم

یک مقام اماراتی به این خبرگزاری گفته است که این کشور در چارچوب قوانین کنترل صادرات فعلی، بر فروش اقلام با کاربرد دوگانه نظارت می‌کند و با شرکای بین‌المللی، از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا، در رابطه با نگرانی‌های آنها پیرامون جنگ اوکراین در حال تبادل نظر است.

او همچنین گفت امارات به‌صورت سختگیرانه‌ و شفاف به تحریم‌های سازمان ملل پای‌بند است و به شکل جدی به تحریم‌هایی که در رابطه با جنگ اوکراین اعمال شده، عمل خواهد کرد.

بلومبرگ می‌نویسد دوبی که در حال حاضر یک مرکز تجاری و لجستیکی جهانی است، طی ۱۸ ماه گذشته شاهد افزایش واردات فناوری‌هایی مانند نیمه هادی‌ها و لوازم الکترونیکی پیشرفته از اروپا و ایالات متحده بوده و بسیاری از این اقلام در تسلیحات روسی استفاده شده در جنگ اوکراین یافت شده است.

مقامات غربی طی ماه‌های اخیر بارها از امارات خواسته‌اند که به عنوان دروازه‌ روسیه برای دور زدن محدودیت‌ها عمل نکند.

منابع آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند که اعمال محدودیت‌های شدید توسط امارات، تامین قطعات ضروری برای تولید تسلیحات در روسیه را پرهزینه و پیچیده‌تر می‌کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون چندین شرکت اماراتی را به خاطر ارسال تجهیزات با کاربرد دوگانه به روسیه، تحریم کرده‌اند.

امارات به همراه ترکیه و شماری از کشورهای نزدیک به غرب، روابط خوبی با روسیه دارند.

آمارهای رسمی روسیه نشان می‌دهد که تجارت دوجانبه با امارات در سال گذشته میلادی با رشدی ۶۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۹ میلیارد دلار رسیده که ۸.۵ میلیارد دلار آن مربوط به واردات روسیه از امارات بوده است.

با استفاده از گزارش بلومبرگ، تاس، رادیو فردا/د.خ/ک.ر