امارات حضور اشرف غنی در این کشور را تائید کرد

امارات متحده عربی با تائید حضور اشرف غنی در این کشور، اعلام کرد که رئیس‌جمهوری گریخته از افغانستان را به‌دلایل «انسان‌دوستانه» پذیرفته است.

در بیانیه کوتاه وزارت خارجه امارات آمده که این کشور در کنار هم‌پیمانان خارجی‌اش تائید می‌کنند که بدلایل «انسان‌دوستانه» از اشرف غنی و خانواده‌اش برای ورود به ابوظبی استقبال کرده‌ است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان که متحد آمریکا به حساب می‌آمد، پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، این کشور را ترک کرد.

این اقدام وی با انتقادهای گسترده‌ای همراه شد، اما غنی اعلام کرد که برای «جلوگیری از سیلاب خون» تصمیم به ترک افغانستان گرفته و افزوده اگر در کابل مانده بود، شهروندان بسیاری کشته می‌شدند و پایتخت ویران می‌شد.

پیش از این شبکه خبری طلوع‌نیوز، وابسته به دولت افغانستان، گزارش کرده بود که غنی به تاجیکستان رفته است.

تا روز چهارشنبه، محل اختفای وی مشخص نبود و گمانه‌هایی مبنی بر حضور وی در تاجیکستان، ازبکستان و عمان مطرح شده بود.

امارات متحده عربی نیز پیش از این میزبان تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند بود که به طور غیابی، به پنج سال حبس محکوم شده بود.

خوان کارلوس، پادشاه سابق اسپانیا نیز به امارات متحده عربی تبعید شده و بی‌نظیر بوتو، در دوران تبعید خود قبل از ترور در پاکستان، در امارات به سر می‌برد.

امارات متحده عربی در کنار پاکستان و عربستان سعودی، یکی از سه کشوری است که حکومت طالبان را در دوره تسلط قبلی این گروه بر افغانستان طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به رسمیت شناخته بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ