بریتانیا چهار شهرک‌نشین افراطی اسرائیل را تحریم کرد

مقامات ایالات متحده نیز روز ۱۲ بهمن‌ در اقدامی نادر «چهار شهرک‌نشین» افراطی اسرائیلی را تحریم کردند

دولت بریتانیا پس از آمریکا از وضع تحریم‌هایی علیه چهار شهرک‌نشین افراطی اسرائیلی خبر داد که به نقض حقوق بشر علیه فلسطینی‌ها در کرانهٔ باختری متهم هستند.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ اعلام کرد: «شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل اغلب فلسطینی‌ها را با اسلحه تهدید می‌کنند و آ‌ن‌ها را به ترک سرزمینی مجبور می‌کنند که حق آن‌هاست».

او در ادامه این رفتار را «غیر قانونی»‌ و «غیر قابل قبول» توصیف کرد و گفت: «شهرک‌نشینان افراطی با هدف قرار دادن و حمله به غیرنظامیان فلسطینی، امنیت و ثبات اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را تضعیف می‌کنند».

آقای کامرون با بیان این‌که شهرک‌نشینان در سال گذشته «خشونت بی‌سابقه‌ای» ازخود نشان دادند، گفت: «اسرائیل باید اقدامات قوی‌تری انجام دهد و خشونت شهرک‌نشینان را متوقف کند».

بیشتر در این باره: آمریکا «چهار شهرک‌نشین» افراطی اسرائیلی را به‌دلیل حمله به فلسطینی‌ها تحریم‌ می‌کند

مقامات ایالات متحده نیز روز ۱۲ بهمن‌ در اقدامی نادر «چهار شهرک‌نشین» افراطی اسرائیلی را به‌دلیل اعمال خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی ساکن کرانهٔ باختری، تحریم کردند.

به گزارش گروه حقوق بشری «یش‌دین»، شهرک‌نشینان اسرائیلی در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۰ فلسطینی را کشتند و ده‌ها خانه را در کرانهٔ باختری اشغالی به آتش کشیدند و آن را به «خشونت‌آمیزترین» سال تاریخ حملات شهرک‌نشینان تبدیل کردند.

حدود ۴۹۰هزار شهرک‌نشین در میان تقریباً سه میلیون فلسطینی در کرانه باختری، در شهرک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی «غیرقانونی» تلقی می‌شوند، زندگی می‌کنند.

جو بایدن و دیگر مقامات ارشد آمریکایی بارها هشدار داده‌اند که اسرائیل باید برای توقف خشونت توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری دست به اقدام بزند.

از زمان جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷، اسرائیل کرانهٔ باختری رود اردن را اشغال کرده است که فلسطینی‌ها آن را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌دانند.

شهرک‌های یهودی که در آن‌جا ساخته شده است توسط اکثر کشورها غیرقانونی تلقی می‌شوند.