قاضی بریتانیایی با تأیید حکم استرداد آسانژ، تصمیم در این زمینه را به دولت واگذار کرد

طرح‌واره‌ای از حضور آسانژ در دادگاه در سپتامبر ۲۰۲۰

یک قاضی در بریتانیا، روز چهارشنبه، حکم استرداد جولیان آسانژ به ایالات متحده را تأیید و تصمیم نهایی در این زمینه را به وزارت کشور بریتانیا محول کرد.

بنیانگذار ویکی‌لیکس که شهروند استرالیا است از سوی ایالات متحده آمریکا متهم شده که با اقدامات خود در زمینه افشای اسناد محرمانه فدرال، جان افراد زیادی را به خطر انداخته است.

در این باره دستگاه قضایی ایالات متحده ۱۸ مورد اتهام علیه او مطرح کرده و خواستار بازگرداندن آقای آسانژ به آمریکا است.

بیشتر در این باره: دادگاه تجدید نظر به استرداد جولیان آسانژ به آمریکا رای داد

درخواست استرداد آقای آسانژ به آمریکا پیشتر در دی ماه ۹۹ توسط دادگاهی در بریتانیا رد شده بود، اما بعدتر در آذر ماه سال گذشته، دادگاه تجدید نظر به استرداد او رأی داد.

در آن زمان رویترز گزارش داده بود که دولت ایالات متحده تعهد کرده پس از استرداد، جولیان آسانژ را به زندان امنیتی در کلرادو نفرستد و در صورت محکومیت او در دادگاه در نهایت او را برای گذراندن زمان حبس به استرالیا مسترد کند.

بنا بر گزارش‌ها تصمیم روز چهارشنبه قاضیِ بریتانیایی مسیر اعتراض وکلای آقای آسانژ را نمی‌بندد و آن‌ها فرصت خواهند داشت تا تا ۴ هفته دیگر مدارک خود را در اختیار وزیر کشور بریتانیا قرار دهند یا بار دیگر این پرونده را به دیوان عالی ببرند.

جولیان آسانژ از حدود سه سال پیش در زندان بِلمارش در لندن به سر می‌برد. او به مدت هفت سال پیش از زندانی شدن، در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته بود.