سفر غیرمنتظره وزیر خارجه جدید بریتانیا به کی‌یف، همراه با قول ادامه حمایت نظامی

دیوید کامرون (راست)

در حالی که تمرکز توجه غرب در یک ماه گذشته به مسائل اسرائیل و خاورمیانه معطوف شده، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در جریان سفر غیرمنتظره خود به کی‌یف که روز پنج‌شنبه انجام شد، قول ادامه حمایت نظامی از اوکراین را داد.

آقای کامرون که از روز دوشنبه ۲۲ آبان به عنوان وزیر خارجه جدید بریتانیا منصوب شده است، سه روز بعد از این انتصاب، در اولین سفر خارجی خود به اوکراین رفته است.

وزیر امور خارجه بریتانیا در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرد که بریتانیا مصمم است با هر ابزار موجود و هرچقدر لازم باشد از اوکراین در مقابله با تهاجم گستردهٔ روسیه حمایت کند.

این اظهارات پاسخ به سخنان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بود که ابراز تأسف کرده بود که پس از آغاز بحران جدید در خاورمیانه توجه جهانی، متمرکز بر اوکراین نیست و این امر به ضرر این کشور است.

بیشتر در این باره: اوکراین می‌گوید مواضع خود در شرق رود دنیپر در ناحیه خرسون را مستحکم کرده است

آقای کامرون در این باره در این دیدار تأکید کرد: «ما به حمایت معنوی، پشتیبانی دیپلماتیک، حمایت اقتصادی، اما مهم‌تر از همه، حمایت نظامی مورد لزوم، نه تنها در سال جاری و سال آینده، بلکه اگر مدتی طولانی هم طول بکشد، ادامه خواهیم داد.»

گزارش دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین حاکی است افزایش کمک‌های تسلیحاتی و تقویت پدافند هوایی اوکراین محور اصلی رایزنی‌های رئیس‌ جمهور اوکراین و وزیر خارجهٔ بریتانیا در کی‌یف بود.

با گذشت ۶۳۰ روز از آغاز تهاجم گستردهٔ نظامی روسیه علیه اوکراین، درگیری‌ها با شدت ادامه دارد و در حالی‌ که نیروهای روس در تلاش‌اند در شرق پیشروی کنند، ارتش اوکراین موفق شده از رود دنیپِر در جنوب عبور کند.