بریتانیا و آمریکا هفت هکر روس متهم به حملات سایبری را تحریم کردند

این هفت تبعه روسیه متهم هستند که رهبری و هدایت باندهای تبهکاری هکری را بر عهده داشته‌اند

دولت بریتانیا به همراه دولت آمریکا در اقدامی مشترک، هفت روس متهم به انجام حملات سایبری به مدارس، بیمارستان‌ها و شرکت‌های اقتصادی در این دو کشور و سایر کشورهای جهان را تحریم کردند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ بهمن اعلام کرد که این هفت نفر رهبران باند تبهکار سايبری موسوم به «تریک‌بات» هستند که در اوج شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را هدف حملات خود قرار دادند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است:«روسیه به بهشت تبهکاران سایبری نظیر این گروه بدل شده که حملات به آمریکا، بریتانیا و سایر کشورهای متحد و دوست را انجام می‌دهند.»

وزارت خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که این گروه فقط در حملات به اهداف بریتانیایی «حدود ۲۷ میلیون پوند» باج‌گیری کرده است.

بر اساس این گزارش، «آن‌ها به سامانه‌های کامپیوتری و نهادهایی حمله می‌کنند که به تشخیص آن‌ها بیشترین باج را پرداخت خواهند کرد و حملات را زمانی انجام می‌دهند که بیشترین اختلال را در پی دارد؛ نمونه آن، حمله به بیمارستان‌ها در اوج همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بود».

مدیریت نظام خدمات درمانی جمهوری ایرلند و شبکه کامپیوتری دولت کاستاریکا از جمله اهداف گروه موسوم به «تریک‌بات» در کشورهای دیگر عنوان شدند.

وزارت خارجه بریتانیا علاوه بر این گروه از یک باند تبهکاری سایبری دیگر موسوم به «کُنتی» نام برده و آن را یکی از اولین گروه‌های هکری روسیه که حامی تهاجمی نظامی به اوکراین بودند معرفی کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت دولت‌های آمريکا و بریتانیا به همکاری با سایر کشورهای جهان برای شناسایی و مقابله با تبهکاران سایبری مستقر در روسیه ادامه خواهند داد.

رییس مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته بریتانیا نیز وضع تحریم مشترک علیه این گروه را «مقطع مهمی از همکاری» واشینگتن و لندن توصیف کرد و گفت: «این اقدام اولین مورد از وضع چنین تحریم‌هایی از سوی دولت بریتانیاست.»

گروه موسوم به «تریک‌بات» اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط پژوهشگران امنیت سایبری شناسایی شد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر